o dziecięcej akademii_html_m35ad61f0

„DZIECIĘCA AKADEMIA PRZYSZŁOŚCI”

W Publicznej Szkole Podstawowej nr 1 im. Komisji Edukacji Narodowej w Białobrzegach od listopada 2012 do czerwca 2013 r. realizowany był projekt „DZIECIĘCA AKADEMIA PRZYSZŁOŚCI - wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe w szkołach podstawowych” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i krajowych środków publicznych w ramach Poddziałania 9.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.
Istotnymi zamierzeniami projektu było przeciwdziałanie zjawiskom przemocy i agresji, udzielenie dzieciom mającym trudności w nauce niezbędnego wsparcia pedagogiczno-psychologiczne, kształtowanie w nich umiejętności właściwego spędzania czasu wolnego oraz upowszechnianie idei wychowania przez sport. Adresatami projektu byli przede wszystkim uczniowie z różnego rodzaju trudnościami, które w przyszłości mogłyby stać się przeszkodą w pomyślnym kontynuowaniu dalszej edukacji. Uczniowie w naszej szkole pracowali w grupie projektowej liczącej 17 osób. Blok nieodpłatnych zajęć dodatkowych, w których brali udział uczniowie zakwalifikowani do projektu, obejmował pięć modułów w łącznym wymiarze 20 godzin (45 min.) miesięcznie
Zajęcia w ramach projektu odbywały się zgonie z ustalonym harmonogramem. Różnorodność zajęć pozwoliła uczniom rozwijać swoje zainteresowania na wielu płaszczyznach. Realizujący je nauczyciele starali się, aby treści przekazywane podczas zajęć pomogły w wyrównaniu szans edukacyjnych uczniów i uczennic, zmniejszyły ich dysproporcje w osiągnięciach edukacyjnych, pozwoliły rozwijać zainteresowania i umiejętności, aspiracje poznawcze oraz aktywność w różnych dziedzinach. Istotnym zamierzeniem było także przeciwdziałanie zjawiskom przemocy i agresji, udzielenie dzieciom mającym trudności w nauce niezbędnego wsparcia pedagogiczno-psychologicznego, kształtowanie w nich umiejętności właściwego spędzania czasu wolnego oraz upowszechnianie idei wychowania przez sport.
Ogromne zainteresowanie wzbudziła możliwość wykorzystania podczas zajęć z zakresu języków obcych tablicy intraktywnej, dzięki której uczniowie mieli możliwość rozwijania umiejętności korzystania z nowoczesnych metod pozyskiwania i zdobywania wiedzy. Wzmocnili umiejętność koncentracji i zapamiętywania. Rozwinęli sprawności językowe, wzbogacili słownictwo z poszczególnych tematów oraz wzmocnili motywację do nauki. Zajęcia z zakresu przedmiotów przyrodniczo-matematycznych dały szansę rozwijania cierpliwości, spostrzegawczości i logicznego myślenia. Rozbudziły zainteresowania uczniów zjawiskami spotykanymi w codziennym życiu. Obserwacje mikroskopowe dostarczyły ciekawych wrażeń dając możliwość obserwacji organizmów roślinnych w "innym" wymiarze. Zajęcia z zakresu technologii informacyjnych i komunikacyjnych pozwoliły na kształcenie umiejętności prawidłowego korzystania z programów do przeglądania stron internetowych, korzystania z różnorodnych źródeł i sposobów zdobywania informacji, poznali pojęcia wirus komputerowy i nauczyli się obrony przed nim.
Zajęcia z zakresu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dały szansę zrozumienie własnych trudności i chęć skutecznego ich pokonywania, wzmocniły aktywność do nauki, która przyczyni się do zredukowania negatywnych postaw wobec szkoły i samych siebie, czego oczekiwanym efektem jest zmiana postaw wobec trudności i niepowodzeń. Zajęcia sportowo-wychowawcze zapewniły wszechstronny rozwój psychomotoryczny dzieci i młodzieży, ogólne usprawnienie ruchowe, udoskonaliły sprawności kondycyjno – koordynacyjnej, hartowanie organizmu. Gry zespołowe wdrożyły do zdrowego współzawodnictwa oraz rozbudziły zainteresowania do poszukiwania różnorodnych form aktywności rekreacyjno – zdrowotnej i sportowej.
Zorganizowane wycieczki w ramach realizacji projektu dawały możliwość rozbudzenie zainteresowań do poszukiwania różnorodnych form aktywności rekreacyjno – zdrowotnej i sportowej, do podejmowania samodzielnej aktywności ruchowej w wolnym czasie.
Pierwszy wyjazd odbył się w ramach realizacji zajęć sportowo - wychowawczych na pływalnię "Neptun" do Radomia zgodnie z programem zajęć. Podczas wyjazdu uczniowie uczyli się pływania lub doskonalili technikę. Poznali także znaczenie hartowania organizmu dla zdrowia człowieka. Nauczyciele zaproponowali gry i zabawy oswajające z wodą. Wyjazd dostarczył wielu pozytywnych emocji. Czas spędzony na basenie uznany został przez uczniów jak wielka atrakcja.
Drugi wyjazd odbył się w ramach realizacji zajęć z języków obcych do kina "Helios" do Radomia oraz do Centrum Zabawy "Hula Park". Wycieczka dostarczyła uczniom bardzo wielu pozytywnych wrażeń, pozwoliła w nawiązaniu kontaktów w grupie rówieśniczej, poprawiła komunikacje miedzy nimi, sposób wyrażania emocji i precyzowania myśli. A grupę projektową tworzą uczniowie z kilku klas, więc wzmocnienie więzi w nowo powstałej grupie rówieśniczej jest bardzo cenne. Wzrosła samoocena uczniów i wiara we własne możliwości.

Koordynator projektu