W ZACZAROWANYM ŚWIECIE TEATRU
Taki właśnie tytuł nosi innowacja pedagogiczna realizowana w Publicznej Szkole Podstawowej nr 1 w Białobrzegach w roku szkolnym 2014/2015, a skierowana do dzieci z klas I - III. Jej autorkami są: Bożena Szymańska, Teresa Szaruch i Marzena Stawiarska.
Nauczyciel powinien ciągle szukać metod i sposobów uczenia i wychowywania dzieci, metod ciekawszych i skuteczniejszych w osiąganiu celów. Taką metodą działania są bez wątpienia zajęcia teatralne, które szczególnie sprawdzają się w klasach edukacji wczesnoszkolnej. Pierwsze kroki w świat teatru dziecko stawia bardzo wcześnie. Od najmłodszych lat jest widzem i aktorem. Widzem – ponieważ obserwuje otaczający świat i ludzi, także ten z bajki, przeżywa to, co się w tym świecie dzieje, dokonuje oceny. Aktorem – dlatego, że stale uczestniczy w tym świecie, wciela się w różnorodne role, próbuje ten świat zmienić. Dzieci odczuwają potrzebę fikcji i fantazji, dlatego urządzają zabawy "w dom", "w szkołę", "w sklep" i zmieniają rzeczywistość według własnego uznania. Te potrzeby i umiejętności można i trzeba wykorzystać w szkolnym procesie dydaktyczno – wychowawczym.
Edukacja teatralna umożliwia wykorzystywanie naturalnej skłonności dziecka do naśladownictwa i zabawy, a także aktywności emocjonalnej i ruchowej. Sprzyja rozładowaniu napięcia i energii, przynosi radość i satysfakcję. Pozwala na stymulowanie aktywności pojedynczego dziecka przez wzmacnianie w nim poczucia własnej wartości. Ułatwia wyrównanie dysproporcji rozwojowych. Ma się przyczynić do urozmaicenia realizowanych treści z poszczególnych edukacji. Teatr ma być zabawą, przyjemnością, pomysłem na naukę lub spędzanie wolnego czasu.
Kierując się takimi przesłankami, postanowiłyśmy poszerzyć zakres swojej pracy pedagogicznej i wychowawczej w klasach I - III o działalność teatralną.
Punktem wyjścia do opracowania innowacji pt. „W zaczarowanym świecie teatru” jest podstawa programowa kształcenia ogólnego (Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz.U. z 2009 r. nr 4) oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki. (Dz. U. z 2002r. Nr 56, poz. 506)
Celem naszej innowacji jest wszechstronne rozwijanie zdolności i zainteresowań uczniów z wykorzystaniem naturalnej potrzeby zabawy. Wychowanie przez teatr kształtuje umiejętność przeżywania, stanowi ważny czynnik kształcenia wrażliwości estetycznej, postaw moralnych i kultury ogólnej. Dzięki kontaktom z teatrem rozwijają się pozytywne cechy dzieci, ich postawy, zainteresowania, świat wartości. Sztuka teatralna uczy życiowej mądrości, a jednocześnie bawi widza. Stosowanie dramy jest również sposobem pracy, który umożliwia wszechstronny rozwój dziecka i uczy go komunikowania się w grupie. Jego rozwój psychiczny wymaga bowiem kontaktu z innymi ludźmi, bycia w grupie bliskich sobie osób, z drugiej zaś strony – możliwości dokonywania własnych wyborów, własnej aktywności, badania, poszukiwania, tworzenia, zaspokojenia potrzeby wzajemnego porozumienia i akceptacji. Zajęcia teatralne wiążą się z zaangażowaniem zmysłów: słuchu, wzroku, dotyku, węchu, smaku, z rozwijaniem koncentracji, wyobraźni, panowania nad własnym ciałem, kształceniem mowy, doskonaleniem umiejętności rozmawiania, odgrywaniem postaci, panowaniem nad nimi, rozwojem intelektu, świadomości siebie i świadomości istnienia innych ludzi.
Jako że innowacja jest realizowana przez cały rok szkolny, pozwolimy sobie informować Państwa na bieżąco o tym, co dzieje się u naszych małych aktorów, jakie podejmujemy działania i jak się z nich wywiązujemy.

Bożena Szymańska
Teresa Szaruch
Marzena Stawiarska