Na czym polega praca oligofrenopedagoga?

Oligofrenopedagog zajmuje się nauczaniem i wychowywaniem jednostek upośledzonych umysłowo.
Rozpoczynając pracę z dzieckiem głęboko upośledzonym nie wiemy, jakie są jego indywidualne możliwości. Dlatego bardzo ważne jest, aby wymagania dostosowywać każdego dnia do indywidualnych możliwości i stanów emocjonalnych ucznia, jakie wystąpią w danym momencie.
Dziecko z głęboką wieloraką niepełnosprawnością (głęboko upośledzone umysłowo) wymaga odpowiednio dobranych metod i technik pracy, których głównym celem będzie nauczenie dziecka rozumienia informacji płynących z otoczenia.
Metody pracy powinny być tak dobrane, aby spróbować przezwyciężyć występujące ograniczenia we własnej aktywności, porozumiewaniu się i samostanowieniu.
Podstawową metodą pracy rewalidacyjno-wychowawczej jest metoda wzmocnienia pozytywnego – zauważanie wszystkich najdrobniejszych postępów i wyraźne, jednoznaczne ich wzmacnianie.
Wiele osób myśli, że taka praca wymaga cierpliwości, ponieważ często przez kilka dni,
a nawet tygodni wykonuje się te same ćwiczenia. Ja jednak myślę, że na pierwszym miejscu nie będzie to cierpliwość, a otwartość. Tylko dzięki niej dostrzeżemy możliwości i ograniczenia każdego ucznia, ale też zainteresowania, pasje oraz indywidualne preferencje. A tylko wtedy nasza praca będzie miała sens. Drugą cechą jest bez wątpienia pokora. Uczeń uczy się ode mnie, a ja od niego. W tej relacji to przede wszystkim ja muszę słuchać.
I wreszcie cierpliwość – dzięki niej możliwy jest dystans do napotykanych trudności, to ona daje nam siłę na co dzień, a osiągnięcia uczniów – radość i pomysły na następne dni.
 
Oligofrenopedagog Anna Bujska