Bliźniaki reklamują swój piknik naukowy
Witam wszystkich zdrowych i chorych. U nas trochę skąpo z frekwencją, bo dzieci chorują. Temat zajęć brzmiał: BLIŹNIAKI REKLAMUJĄ SWÓJ PIKINIK NAUKOWY. Zanim zadałam pytania, dzieci ze świetlicy od razu przekrzykiwały się, że wiedzą na temat reklamy wszystko. Czy wszystko? Później, podczas trwania zajęć okazało się, że wiele rzeczy uczniów zaskoczyło.
Codziennie dociera do nas bardzo dużo komunikatów, które mają różne cele, treść i formę. Jedne z nich, przekazują nam pewną wiedzę, użyteczne informacje, inne są reklamą produktów czy usług.
Bez problemu dzieci wyróżniły rodzaje reklam: prasowe, telewizyjne, internetowe, radiowe, uliczne. Te, które są przedstawione w formie plakatowej, najczęściej są bardzo kolorowe, pełne zdjęć, z przyciągającymi wzrok napisami. Z tłustymi literami- jak powiedziała Zuzia. Nie wszystkie plakaty jednak , są plakatami reklamowymi. Te, które zawierają jakąś informację, np. o zbiórce harcerskiej, organizowanym konkursie plastycznym, czy festynie szkolnym- to plakaty informacyjne.Uczniowie, po otrzymaniu haseł, z zapałem przystąpili do tworzenia plakatów. Do swoich prac wybrali bardzo kolorowe kartki. Podglądali inne dzieci, ściągali pomysły... lub pracowali samodzielnie. Podczas prezentacji, jedni tryskali z dumy, że udało im się zrobić fajny plakat. Inni nie byli zadowoleni. Ci, którym coś nie wyszło, pewnie będą wiedzieli, jakie błędy popełnili. Trudno jest zrobić wspaniały plakat! Ale...pierwsze koty za płoty.
Podsumowując powstałe prace, dzieci zwróciły uwagę na to, że niektóre informacje na plakatach budzą wątpliwości. Czy jednorazowe umycie zębów pastą "Wróżka Zębuszka" da piękny, biały uśmiech? Albo, czy picie napoju gazowanego "Bąbelek", wpłynie na piękny uśmiech? Nieeeeee! Nieprawda! - krzyczały dzieci. Okazało się, że do każdej reklamy należy podchodzić z dystansem. Warto zachować zasadę ograniczonego zaufania i nie wierzyć we wszystko, co pokazują nam reklamodawcy. Natomiast, jeśli zauważymy jakąś informację, warto zwrócić na nią uwagę. Może okazać się, że mówi o czymś, co nas zainteresuje. Przykładem niech będzie plakat informacyjny "Spraw, aby dzieci z Syrii przetrwały zimę", który znajduje się na parterze naszej szkoły. Przypominam wszystkim, że troje uczniów ze szkoły, pochodzących z Syrii, zbierało pieniądze podczas kwesty Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Kwestowali, ponieważ chcieli pomóc. Pomyślcie o tym... Do usłyszenia.
Iwona Kacprzak