„Dlaczego się uczę? Co rozwija moją wewnętrzną motywację do nauki?”
5 marca 2018 roku uczniowie klasy VIIb uczestniczyli w lekcji wychowawczej: „Dlaczego się uczę? Co rozwija moją wewnętrzną motywację do nauki?” realizowanej w ramach projektu „Promujemy czytanie”.
W początkowej fazie lekcji, na kolorowych karteczkach, uczniowie zapisywali trzy powody, dla których się uczą. Następnie podawali skojarzenia do słowa „motywacja”. Kolejnym krokiem było zapoznanie się z tekstem o motywacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz zastanowienie się, z którą z nich łączą się zapisane na kartkach powody uczenia się. Omawiając wyniki uczniowie przyklejali na tablicy karteczki przy wybranej przez siebie motywacji.
Na kolejnej godzinie, uczniowie podzieleni na 4 – osobowe zespoły zostali poproszeni o podanie 4 powodów, dla których warto rozwijać motywację wewnętrzną. Wspólnie wypracowane propozycje zostały zapisane na tablicy. Następnie nauczyciel rozdał uczniom po 6 kolorowych cen. Każdy, podchodząc do tablicy przyklejał jedną, dwie lub trzy ceny, informując w ten sposób, który powód jest dla niego najistotniejszy. W ten sposób powstała wspólnie ustalona lista najważniejszych powodów rozwijania motywacji wewnętrznej. Ostatnim punktem lekcji było przeczytanie przez uczniów 13 motywatorów, wybranie jednego i uzupełnianie zdania: „Czuję się zmotywowany, gdy…”. Dwóch uczniów podliczyło odpowiedzi i sformułowania. I tak powstała ważna informacja – istotna zarówno dla uczniów, jak i dla nauczyciela.
Katarzyna Klich-Charicka – wychowawca VIIb