Booktalking, czyli gawęda o książce w klasie VIIb
„Kto czyta książki, żyje podwójnie”
26 marca 2018 roku uczniowie klasy VIIb uczestniczyli w lekcji wychowawczej: „Jak rozwijać kompetencje i nawyki czytelnicze?”, realizowanej w ramach projektu „Promujemy czytanie”.
Na początku zajęć, uczniowie udzielali odpowiedzi na pytania: „Dlaczego zaleca się więcej czytania? Dlaczego warto czytać?. Pojawiały się różne odpowiedzi, m.in. : „żeby wiedzieć więcej”, „rozwijać się”, „dla przyjemności”, „aby mieć większy zasób słownictwa”.
Następnie młodzież została podzielona na trzy 5 - osobowe grupy. Każda miała do przeanalizowania 3 teksty, zgodnie ze wskazówkami nauczyciela. W ten sposób zostały omówione zasady metody dialogowej. W kolejnej fazie lekcji, uczniowie dowiedzieli się, że najwyżej ocenianą formą upowszechniającą i promującą czytelnictwo jest booktalking, czyli gawęda o książce.
Czym jest booktalking?
Booktalking to krótkie zareklamowanie książki. Nie jest to streszczenie ani recenzja, ale raczej przedstawienie bohaterów, fabuły czy też kilku scen z książki w taki sposób, by słuchacze chcieli sięgnąć po nią i przeczytać ją samodzielnie. Booktalking to również dzielenie się ze słuchaczami swoim entuzjazmem do książek i zachęcanie do czytania dla przyjemności.
Po zapoznaniu z powyższą informacją, uczniowie otrzymali zadanie sporządzenia notatki wybranej książki w formie booktalking, a następnie zaprezentowanie jej na forum klasy.
Warto zapoznać się z notatkami uczniów i zwrócić uwagę na oryginalność, dobór słownictwa, budowanie napięcia i przekazywanie emocji w ich wypowiedziach. Młodzież podeszła do zadania odpowiedzialnie i z pełnym zaangażowaniem, za co bardzo wszystkim DZIĘKUJĘ.
Katarzyna Klich-Charicka - wychowawca kl. VIIb