Wizyta monitorująca realizację działań projektu "Promujemy czytanie"
W dniu 10 maja 2018 roku do naszej szkoły przybyli znamienici goście, przedstawiciele Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w osobach: kierownika wydziału w Radomiu pana Bogusława Tundziosa, zastępcy kierownika pani Danieli Bednarczyk oraz pani Janiny Ziętek nauczyciela konsultanta ds. upowszechniania informacji pedagogicznej i promocji.
Była to kolejna wizyta monitorująca realizację zadań w ramach projektu czytelniczego „Promujemy czytanie”, który szkoła realizuje wspólnie z MSCDN oraz Biblioteką Pedagogiczną w Radomiu.
Głównym celem majowej wizyty było poznanie opinii uczniów o wrażeniach z wypełniania działań projektowych w ciągu całego roku szkolnego. Uczniowie chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami z uczestnictwa w wielu zadaniach projektowych m.in. z realizacji zajęć z wychowawcą na tematy szukające odpowiedzi na pytanie „Jak się uczyć, aby się nauczyć?” czy „Dlaczego się uczę?” oraz „Jak rozwijać motywację wewnętrzną do nauki?”. Dzięki zajęciom poznali funkcję półkul mózgowych oraz tworzenie map myśli, jako skutecznej metody uczenia się. Podzielili się odczuciami z tworzenia gawędy o książce, czyli booktalkingu, która ma pomóc w rozwijaniu kompetencji i nawyków czytelniczych. Czwartoklasiści przekazali wrażenia z oglądania teatru obrazkowego kamishibai pt. „Legenda o Skarbniku”.
Uczniowie z aktywu bibliotecznego opowiedzieli o zorganizowanej w bibliotece szkolnej literacko - logicznej zabawie „Escape Room”. Jej zadaniem było odnalezienie klucza, do którego prowadziły zagadki związane z biblioteką i bohaterami literackimi. A sceneria w bibliotece tego popołudnia była wyjątkowo magiczna. Piątoklasiści nakreślili gościom, jak trudnym, ale jakże efektownym działaniem było przygotowanie Sleeveface, czyli wykonanie zdjęcia z okładką książki w taki sposób, aby wkomponowana okładka wydawała się częścią modela. Szóstoklasiści pochwalili się tworzeniem lapbooków, czyli rodzajem książeczek tematycznych, w których zamieścili informacje na temat naszego kraju w języku angielskim. Powstałe lapbooki stały się interaktywnym przewodnikiem po Polsce dla obcokrajowców. Uczniowie klas siódmych podzielili się wrażeniami z wyjazdu na lekcję biblioteczną do radomskiej biblioteki pedagogicznej. Tam, dzięki uprzejmości pracowników mogli przez chwilę stać się bibliotekarzami i musieli odnaleźć książkę o odpowiednim numerze na półce, następnie zeskanować kod danej książki, odnieść ją do windy, następnie odebrać w puncie wydania książki, jeszcze raz. Ogromne zainteresowanie wzbudził egzemplarz wydania „Pana Tadeusza”, który miał wymiary 4 cm x 6 cm, a wielkość liter wynosiła 1 mm. Wszyscy zgromadzenie uczniowie entuzjastyczne opowiadali o akcji „Rzucam wszystko i czytam”, w której uczestniczyła cała społeczność szkolna. Nauczyciele czytali uczniom fragmenty książek swojego dzieciństwa o wyznaczonej godzinie. Uczniom bardzo spodobał się w akcji, poza zachęceniem do rozwijania zainteresowań czytelniczych, aspekt związany z możliwością postrzegania nauczyciela danego przedmiotu w zupełnie innym świetle. Gdyż np. na zajęciach wychowania fizycznego raczej nie mieli możliwości słuchania czytanego jakiegokolwiek opowiadania. Uczniowie nie zapomnieli również wspomnieć o dwóch ważnych projektowych wystawach. Pierwszej pt. „Bohaterom Niepodległej”, poświęconej bohaterom narodowym, którzy przyczynili się do odzyskania niepodległości przez Polskę w 1918 roku oraz drugiej pt. „Mazurek Dąbrowskiego hymnem narodowym Rzeczpospolitej Polskiej” wplecionej w montaż słowno - muzyczny zaprezentowany na uroczystości z okazji uchwalenia Konstytucji 3 – Maja.
Życzliwość i otwartość przybyłych do naszej szkoły Gości z MSCDN – u spowodowała, że uczniowie chętnie udzielali odpowiedzi na zadawane pytania, dzielili się spostrzeżeniami i przeżyciami z realizacji zadań projektowych oraz wyrażali swoje opinie na temat powierzonych zadań.
Serdeczne podziękowania za pomoc w współrealizacji działań projektowych kieruję do nauczycieli szkolnej biblioteki, wychowawców klas i wszystkich nauczycieli, którzy włączali się promocję czytelnictwa wśród naszych uczniów.
Koordynator projektu – Elżbieta Siedlecka