112

SOC Certyfikatmin

imggcsi66B20F49F11E2CF93CB9A09394DC178D25B16F82mpid7maxwidth1920maxheight937

Zwiedzamy „Perłę Dunaju” – wycieczka do Budapesztu

20180607 124539W dniu 5 czerwca 2018 roku, 44 uczniów z klas VIIb, VIIc i VIId, pod opieką: p. Honoraty Maciejewskiej, p. Sylwii Greliak i p. Katarzyny Klich-Charickiej, wyjechało na czterodniową wycieczkę do Budapesztu - miasta dziesięciu wzgórz, często nazywanego Perłą Dunaju. Uczniowie tak dobrze się bawili, że w nagrodę napisali kilka słów wspomnień…

Dzień I

„Z Białobrzegów wyjechaliśmy o godzinie 600 i udaliśmy się do Zakopanego, gdzie mieliśmy spędzić pierwszy dzień wycieczki. Na miejscu odwiedziliśmy Sanktuarium Matki Boskiej Fatimskiej na Krzeptówkach. Sanktuarium wybudowano jako votum za ocalenie życia Papieża Jana Pawła II po zamachu 13 maja 1981 r. Świątynia została konsekrowana przez Jana Pawła II 7 czerwca 1997 r. w czasie VI pielgrzymki do Polski. Kolejnym etapem zwiedzania były Krupówki, gdzie mogliśmy zakupić pamiątki. Następnie wolnym krokiem pokonaliśmy ok. 4 kilometry zachwycając się pięknem naszych polskich gór i dotarliśmy do hotelu. Po obiadokolacji rozpoczął się pierwszy wieczór integracyjnych zabaw, spotkań, śpiewów….”

Dziewczyny z 8: Zuzanna Bugajska, Aleksandra Bolek, Ewelina Zielińska, Iga Banaszek i Zuzanna Pośnik – kl. VIIc

20180605 134354Dzień II
Drugiego dnia wstaliśmy o godz. 700 (choć wcale nie było łatwo) i po śniadaniu udaliśmy się w dalszą drogę do Budapesztu. Po ok. 2 godzinach jazdy zatrzymaliśmy się na małą przekąskę na Słowacji. Przed południem dotarliśmy do centrum Węgier. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Placu Bohaterów – miejsca stworzonego na obchody 1000 - lecia Państwa Węgierskiego z pomnikiem millenium i kolumnadami przedstawiającymi węgierskich bohaterów narodowych. Kolejnym etapem był Park miejski i bajkowy zamek Vajdahunyad, gdzie miejscowy skrzypek przygrywał dla nas polskie piosenki i zachęcał do zabawy. Wieczorem dotarliśmy do malowniczo usytuowanego hotelu, który znajdował się w samym środku lasu. Po pysznej obiadokolacji nastąpił kolejny dzień integracji klasowych i między klasowych: tańce, hulańce, swawole….., a następnego dnia artykuł w nagrodę.

Chłopaki z 12: Jakub Wincewicz, Adam Kośla i Adrian Kamiński – kl.VIIc

20180607 183238Dzień III
Spędziliśmy radośnie i wesoło... O godzinie 900 pojechaliśmy do hali spożywczej, gdzie zakupiliśmy pamiątki i tradycyjne wyroby węgierskie. Następnie udaliśmy się na Wzgórze Zamkowe z Pałacem Zamkowym, Pałacem Sandorów i Górną stacją zabytkowej kolejki Siklo. Podczas pieszej wędrówki zwiedziliśmy Stare Miasto - Baszty Rybackie, Kościół Najświętszej Marii Panny, zwany Kościołem Macieja, Katedrę św. Stefana – drugą co do wielkości budowlę sakralną na Węgrzech z zachwycającym wnętrzem i miejscem szczególnego kultu – Kaplicą św. Prawicy. Następnie udaliśmy się na Wzgórze Gellerta, skąd roztaczał się niezapomniany widok na najpiękniejszą część miasta, Cytadela i Pomnik Zwycięstwa. 20180607 194217O godzinie 2130 weszliśmy na statek i oglądaliśmy pięknie oświetlone miasto. O godzinie 2230 zakończył się nasz nocny rejs po Dunaju, więc udaliśmy się do hotelu. W drodze powrotnej śpiewaliśmy disco polo. Była niezła impreza!
O godzinie 2320 dojechaliśmy do hotelu, odświeżyliśmy się co nieco i do 230 mieliśmy czas na integrację w pokojach, podczas której śpiewaliśmy, tańczyliśmy i graliśmy w różne gry. Zmęczeni po całym dniu, ale pełni wrażeń, poszliśmy spać.

Chłopaki z 4: Aleks Skowroński i Karol Kwatek - kl. VIIb

received 641520796201636Dzień IV
Po śniadaniu wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu, gdzie zwiedziliśmy małe miasta Szentendre i Esztergom – zakole Dunaju.
W Szentendre wstąpiliśmy do Muzeum Marcepanu, gdzie mogliśmy zobaczyć dużą kolekcję dzieł z marcepanu stworzoną przez mistrza sztuki cukierniczej – Istvana Szabo. Później mieliśmy czas na zakup marcepanowych słodyczy. Podążaliśmy rynkiem miasta, czyli Foto Ter – gdzie prowadzą wszystkie uliczki zabytkowej części miasteczka. Tak jak kiedyś tak i teraz tętni on życiem, otaczają go piękne, XVIII wieczne kamieniczki, reprezentujące rokoko i klasycyzm. Następnie udaliśmy się na plac Kościelny, gdzie znajduje się kościół parafialny, z zewnątrz wyglądający na barokowy. Miejsce to było pięknym punktem widokowym.
Będąc w Esztergomie zwiedziliśmy wnętrze Kościoła św. Stefana, gdzie widniał obraz namalowany przez dwóch różnych twórców. Kościół ten jest największy na Węgrzech. Zobaczyliśmy także pomnik przedstawiający koronację św. Stefana. Znajduje się on na tarasie widokowym, z którego można dostrzec piękną panoramę.

Dziewczyny z 17: Natalia Pękacka i Weronika Flakiewicz –  kl. VIId

20180608 122201

I tak dobiegły końca trzy dni w stolicy Węgier. Moglibyśmy dużo i długo opowiadać o tym pięknym mieście, gdzie na każdym kroku spotyka się coś zaskakującego... zabytki o wielowiekowej historii, gwarne bulwary, romantyczne zaułki, eleganckie restauracje, nastrojowe winiarnie, kafejki i cukiernie, ale nasze słowa nie oddadzą w pełni tego, co mogliśmy zobaczyć na własne oczy. Dla nas wycieczka była bardzo udana, pogoda fantastyczna, a Budapeszt bajkowy, malowniczy i fascynujący – teraz już wiemy, dlaczego mówi się o nim, że jest „Perłą Dunaju”.
 20180606 163821

Dziękuję wszystkim uczniom za sympatyczną atmosferę panującą w grupie, a wychowawcom klas: p. Honoracie Maciejewskiej i p. Sylwii Greliak za pomoc w sprawowaniu opieki nad uczniami podczas tej wycieczki.