112

superkoderzy logo

 

megamisja2

 

certyfikat 1  baner technologie z klasa

CCI20170516

 

CCI20171220

 

CCI20171214 0003 

certyfikat

 

CCI20170213

 CCI20180507

 

CCI20171030 0001

 

Obraz 25

 dyplomorganizator2017SZKOŁA 1 1

logo knm 780x466

SZÓSTOKLASIŚCI W WARSZAWIE

img 1163Rok 2018 dobiega końca. Jest to rok szczególnie ważny w historii naszej Ojczyzny, gdyż 100 lat temu-11 listopada 1918 roku ,,spełnił się sen pokoleń Polaków-Państwo Polskie narodziło się na nowo. Po rozbiorach i 123 latach niewoli, rusyfikacji i germanizacji, po wielkich powstaniach, wolna Polska powróciła na mapę świata”-czytamy w uchwale Sejmu ustanawiającej 2018 rok Rokiem Jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości. Jak podkreślano w dokumencie, to dzięki tym, którzy pozostali nieugięci, nasz Naród wyszedł zwycięsko z dziejowej próby. Odzyskanie niepodległości dokonało się poprzez walkę pełną poświęcenia i braterstwa nie tylko na na polach bitew, ale i w codziennych zmaganiach Polaków. 

W związku z tym Jubileuszem uczniowie naszej szkoły aktywnie włączali się w obchody 100-lecia Niepodległości biorąc udział w wielu inicjatywach organizowanych na terenie naszej szkoły, miasta i powiatu. Świętując Niepodległość, należy również pamiętać o naszej stolicy-Warszawie, która 100 lat temu uzyskała status stolicy państwa polskiego i stała się najważniejszym ośrodkiem gospodarczym, naukowym i kulturalnym Polski. W związku z tymi wydarzeniami, w dniu 13 grudnia 2018 roku uczniowie klas szóstych pod opieką wychowawców: Marleny Kiech, Moniki Rąbkowskiej, Bożeny Leśnowolskiej i Izabeli Kiragi uczestniczyli w całodniowej wycieczce do Warszawy pod hasłem ,,Warszawa-stolica Wolności 1918-2018”. Wycieczkę rozpoczęliśmy od spaceru po Starówce, następnie w kinie ,,Syrena” oglądaliśmy film ,,Warszawa nie zapomni”, złożony z fragmentów kronik filmowych dokument, który ,,zabrał” nas w niezwykłą podróż po Warszawie. Ukazuje stolicę przed II wojną światową, zniszczenia wojenne i pierwsze lata odbudowy. Pozwala zrozumieć niezwykły charakter Warszawy. Film ten stanowił doskonałe uzupełnienie do wystawy w Muzeum Warszawy,  które odwiedziliśmy zaraz po seansie. Muzeum  prezentuje  rzeczy codzienne, odświętne, dzieła sztuki i przedmioty użytkowe, pamiątki po ludziach i wydarzeniach. Widzieliśmy rzeczy świadków i uczestników historii miasta, dzięki czemu poznaliśmy ich losy. Podczas wędrówki po staromiejskich kamienicach zebraliśmy dane, które pomogły nam zbudować obraz wielowątkowych dziejów miasta i usłyszeć interesującą opowieść o naszej stolicy. Następnie udaliśmy się do Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie uczestniczyliśmy w lekcji muzealnej. Po krótkim wykładzie wprowadzającym w tematykę, ruszyliśmy tropem Powstańców. Oglądaliśmy ich stroje, czytaliśmy menu, chodziliśmy kanałami. Na telebimach umieszczonych na ścianach widzieliśmy fragmenty walk powstańczych, bombardowania stolicy, słyszeliśmy również odgłosy spadających bomb, zawalających się budynków. Zbieraliśmy też kartki z kalendarza ukazujące dzień po dniu walki powstańcze, a także stanęliśmy nad symbolicznymi mogiłami powstańców, by oddać im hołd. Walka po 63 dniach dobiegła końca?..i nasze oglądanie wnętrz muzeum również. Dzięki tej ,,żywej” lekcji historii dzieci mogły sprawdzić swoją wiedzę zdobytą w czasie zajęć szkolnych i jednocześnie dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy. Na koniec wizyty obejrzeliśmy film ,,Miasto ruin” w technice 3D, pierwszą cyfrową rekonstrukcję przelotu nad zniszczoną i wyludnioną Warszawą wiosną 1945 roku, widzianą z perspektywy pilota siedzącego w samolocie ,,Liberator”. Wszystkim, którzy nie zwiedzili jeszcze Muzeum Powstania Warszawskiego, polecamy to uczynić. Naprawdę warto! Po posiłku i chwili odpoczynku udaliśmy się do Wilanowa, by podziwiać iluminacje świetlno-muzyczne w  Królewskim Ogrodzie Światła króla Jana III Sobieskiego. To plenerowa instalacja, w ramach której tysiące kolorowych diod ułożono w finezyjne kształty. Wkraczając tam po zmroku, poczuliśmy się jak na królewskim dworze. Każdy element i detal ekspozycji odwołuje się tu do źródeł ikonograficznych, herbu Jana III Sobieskiego oraz symboliki pałacu. Na dziedzińcu czekała na nas strzeżona przez orły rozświetlona pergola, natomiast w ogrodzie północnym przespacerowaliśmy się aleją obsadzoną świetlnymi pnączami oraz zobaczyliśmy XVII-wieczną altanę. Po środku tej części ogrodu światłem rozkwitły też drzewka pomarańczowe-podobne do tych, które rosły w królewskiej oranżerii. Zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcia na tle pałacu, w pięknie zdobionej, świetlistej ramie. Wizyta w Ogrodzie Świetlnym urzekła wszystkich, czuliśmy się jak w bajce! To doskonała propozycja na zimne i szare wieczory. Wycieczka dobiegła końca! Warszawa urzekła wszystkich! Myślę, że osobiste spotkanie uczniów z zabytkami, miejscami, które były świadkami niezwykłych i istotnych zdarzeń, wzmocni ich świadomość narodową oraz szacunek dla Ojczyzny i Polaków, którzy tworzyli historię kraju. Mam nadzieję, że ten dzień na długo pozostanie w ich pamięci i sercach.
Marlena Kiech