112

superkoderzy logo

 

megamisja2

 

certyfikat 1  baner technologie z klasa

CCI20170516

 

CCI20171220

 

CCI20171214 0003 

certyfikat

 

CCI20170213

 CCI20180507

 

CCI20171030 0001

 

Obraz 25

 dyplomorganizator2017SZKOŁA 1 1

logo knm 780x466

ÓSMOKLASIŚCI W MUZEUM KATYŃSKIM I POLIN-MUZEUM HISTORII ŻYDÓW POLSKICH W WARSZAWIE

psp 25022019 07Rola muzeum jako wyjątkowego w swoim rodzaju ośrodka oddziaływania dydaktyczno-wychowawczego jest bezsporna.  Przemawia za tym bezpośrednia siła autentycznych świadków historii i kultury. Muzea wzbogacają wiedzę uczniów, pomagają zrozumieć bieg dziejów i własne miejsce we współczesności. Muzeum jest jest jednym z pozaszkolnych czynników kształcenia, wychowania i rozwijania osobowości wychowanków. Jako jeden z sojuszników szkoły dostarcza wiedzy i wpływa na samokształcenie. Współpraca szkoły z muzeum może zapewnić uczniom wszechstronny i harmonijny rozwój ich osobowości, rozwija myślenie i przyczynia się do uczestnictwa w kulturze. Muzea w swej działalności oświatowej  poprzez udostępnianie zbiorów społeczeństwu służą upowszechnianiu wiedzy z różnych dziedzin.

Oddziaływanie muzeum polega na bezpośrednim kontakcie z przedmiotami, na poznaniu ich treści, funkcji, co sprawia iż kontakt ten wywiera silniejszy wpływ na odbiorcę. Toteż odwiedzanie muzeów stanowi integralną część lekcji, podczas których zbiory muzealne mogą być wykorzystane jako środki dydaktyczne. Taką możliwość mieli uczniowie klas ósmych, którzy  21 lutego 2019 roku, pod opieką nauczycieli: Anny Kucharczyk, Sylwii Greliak i Marleny Kiech zwiedzili Muzeum Katyńskie oraz Polin-Muzeum Historii Żydów Polskich, rozszerzając i utrwalając  wiadomości zdobyte na lekcjach historii.
Wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania Muzeum Katyńskiego, które  poświęcone zostało pamięci ponad 21 tysięcy polskich jeńców wojennych i więźniów zamordowanych wiosną 1940 roku przez radziecką policję polityczną NKWD. Mieści się ono na terenie Cytadeli Warszawskiej - XIX-wiecznej rosyjskiej twierdzy, zbudowanej na rozkaz cara Mikołaja I po upadku powstania listopadowego (1831 r.). Wokół zabytkowych murów rozciąga się chętnie odwiedzany przez mieszkańców Park Fosa z licznymi alejkami spacerowymi oraz stawem. Główna ekspozycja ulokowana w kaponierze – ogromnej budowli obronnej - składa się z 2 części: „Odkrywanie” dokumentującej wydarzenia związane z ujawnianiem prawdy o zbrodni katyńskiej oraz „Świadectwo”, upamiętniającej ofiary. Funkcję gablot pełnią drewniane żołnierskie skrzynie, w których prezentowane są m.in. pamiątki znalezione w katyńskich mogiłach. Wystawie w kaponierze towarzyszy sugestywna instalacja, zaaranżowana na obszarze 2,5 ha. Tworzą ją Plac Apelowy z symbolicznym lasem i drewnianym krzyżem, Aleja Nieobecnych oraz Epitafium Katyńskie w formie tablic z nazwiskami ofiar. Całości dopełnia dzwon katyński z charakterystyczną „przestrzeliną” nawiązująca do wystrzałów podczas egzekucji. Muzeum pełni również rolę archiwum – w jej zbiorach znajduje się obecnie 40 tys. artefaktów dotyczących zbrodni  oraz placówki edukacyjno-popularyzatorskiej. Muzeum Katyńskie nie tylko przybliża zwiedzającym realia zbrodni katyńskiej, eksponuje muzealia wydobyte z dołów śmierci w Katyniu, Charkowie i Miednoje, ale także- by kształtować postawy patriotyczne w młodym pokoleniu-obrazuje wszelkie aspekty losów Polaków  na Kresach po sowieckiej agresji 17 września 1939 roku.  Muzum warte odwiedzenia, uczące pokory, świetna lekcja historii. Jest to niewątpliwie miejsce, które powinien zobaczyć każdy Polak! Następnie udaliśmy się do Arkadii- jednego z największych centrów handlowych w Polsce. Flagowe sklepy polskich i światowych marek, eleganckie restauracje i kawiarnie, kino. Arkadia wyróżnia się niezwykłą architekturą: przeszklonymi dachami, pasażami na wzór ulic handlowych, czy fantazyjnymi wzorami mozaiek. W strefie gastronomicznej każdy skonsumował smaczny posiłek , odpoczął i nabrał sił do dalszego zwiedzania. Kolejnym punktem wycieczki było Muzeum Polin, które  jest nowoczesną instytucją kultury –muzeum historycznym ukazującym 1000 lat dziejów polskich Żydów. Misją muzeum jest przywracanie pamięci historii Żydów polskich, przyczyniając się tym samym do wzajemnego zrozumienia i szacunku wśród Polaków i Żydów, społeczeństw Europy i świata.  W istocie, muzeum to nowoczesne centrum edukacji i kultury, platforma dialogu społecznego – instytucja oferująca głębokie doświadczenie i promującą nowe standardy obcowania z historią. To miejsce, którego nie sposób i nie wolno pominąć. Bardzo wzruszająca wizyta. Zwiedzanie właściwie nie polega na oglądaniu eksponatów, lecz na wczuwaniu się w nie, by próbować, poznać i zrozumieć. To miejsce, które nie tylko jest świadectwem tragedii całego narodu, lecz także powstało w miejscu, gdzie jeden z najkrwawszych rozdziałów tej tragedii się rozegrał. Ogromnie wzruszeni udaliśmy się do Wilanowa, by podziwiać iluminacje świetlno-muzyczne w  Królewskim Ogrodzie Światła króla Jana III Sobieskiego. To plenerowa instalacja, w ramach której tysiące kolorowych diod ułożono w finezyjne kształty. Wkraczając tam po zmroku, poczuliśmy się jak na królewskim dworze. Każdy element i detal ekspozycji odwołuje się tu do źródeł ikonograficznych, herbu Jana III Sobieskiego oraz symboliki pałacu. Na dziedzińcu czekała na nas strzeżona przez orły rozświetlona pergola, natomiast w ogrodzie północnym przespacerowaliśmy się aleją obsadzoną świetlnymi pnączami oraz zobaczyliśmy XVII-wieczną altanę. Po środku tej części ogrodu światłem rozkwitły też drzewka pomarańczowe-podobne do tych, które rosły w królewskiej oranżerii. Zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcia na tle pałacu, w pięknie zdobionej, świetlistej ramie. Wizyta w Ogrodzie Świetlnym urzekła wszystkich.
Wycieczka dobiegła końca! Myślę, że skłoniła moich uczniów do reflesji i uświadomiła im, że wojna pod każdym względem jest straszna i bezwzglęna, a każdy na swój sposób jest ofiarą! A my wszyscy żyjący w wolnej Polsce jesteśmy szczęściarzami, że nie doświadczamy  jej okucieństwa. Tym, którzy oddali swoje życie za naszą Ojczyznę, winni jesteśmy bezgraniczną wdzięczność i pamięć.
 Marlena Kiech
nauczyciel historii