112

SOC Certyfikatmin

imggcsi66B20F49F11E2CF93CB9A09394DC178D25B16F82mpid7maxwidth1920maxheight937

Białowieża – Augustów – Wilno – Troki - wycieczka krajoznawcza klas VII

FOTOW dniach 14-17 maja 2019 r. klasy siódme  wraz z opiekunami: p. Elżbietą Siedlecką, p. Marzeną Jakubowską i p. Małgorzatą Walasik odbyły wycieczkę krajoznawczą, której celem było zwiedzanie północno-wschodniej Polski oraz Litwy. We wtorek 14 maja o godzinie 7:00 wyruszyliśmy sprzed szkoły w podróż do Augustowa. Po drodze wstąpiliśmy do Białowieskiego Parku Narodowego, gdzie zapoznaliśmy się z roślinnością i zwierzętami Puszczy Białowieskiej. Weszliśmy też na najwyżej położone miejsce w parku, skąd rozpościerał się piękny widok na cały park. Następnie znaleźliśmy się w Rezerwacie Żubrów, gdzie oprócz tego symbolu Puszczy Białowieskiej znajdowały się też rysie, wilki, jelenie, łosie, sarny i koniki polskie. Pan przewodnik skrupulatnie opowiadał nam o zwierzętach i roślinach rezerwatu. Po całym dniu podróży wieczorem zakwaterowaliśmy się w Hotelu Logos.

Drugiego dnia, po śniadaniu spotkaliśmy się z sympatyczną panią przewodnik, by wyruszyć w rejs po jeziorach augustowskich szlakiem Jana Pawła II. Statkiem sterował kapitan, który w 1999r. gościł na pokładzie samego Ojca Świętego. Niestety, już po kilku minutach rejsu zaczął padać rzęsisty deszcz, jednak humory nam dopisywały. Kilku niezłomnych uczniów schowało się pod parasolką, by móc podziwiać przepiękne widoki. Płynęliśmy przez akweny: rzeka Netta, Jezioro Necko, rzeka Klonownica oraz Jezioro Białe. Największe wrażenie wywarła na większości Śluza w Przewięzi. Poziom wód był zróżnicowany, z tego powodu został wyrównany w śluzie. Statek pod naszymi nogami podnosił się pod wpływem napływu wody. Następnie dotarliśmy do Sanktuarium w Studzienicznej, gdzie znajduje się źródełko mające właściwości uzdrawiające. Z tego miejsca autobusem pojechaliśmy do zespołu klasztornego, w którym urzędował niegdyś Zakon Kamedułów. Gościliśmy również w Wigierskim Parku Narodowym. W drodze do Suwałk spotkaliśmy samicę łosia- klępę, która przemknęła tuż przed naszym autokarem . Wieczorem udaliśmy się na spacer po Augustowie, podczas którego zobaczyliśmy słynną restaurację Albatros z piosenki „ Beata z Albatrosa”.
Trzeciego dnia wykwaterowaliśmy się z hotelu i wyruszyliśmy do Wilna. Zwiedziliśmy stolicę Litwy z przewodnikiem, który opowiadał nam legendy i historie związane z danymi miejscami. Podróż przez miasto rozpoczęliśmy od kościoła św. Piotra i Pawła, następnie wyruszyliśmy na Górę Trzech Krzyży. Pod górą tańczyliśmy Polkę, a przez miasto szliśmy krokiem „Poloneza Ogińskiego”. Dowiedzieliśmy się, gdzie mieszkał Adam Mickiewicz oraz Juliusz Słowacki. Zobaczyliśmy kościół św. Anny oraz  pomnik Giedymina, o którym młodzież wileńska mówi żartobliwie „pomnik ostatniego litewskiego samuraja szykującego się do  harakiri”. Ujrzeliśmy również Uniwersytet Wileński oraz Plac Ratuszowy. Ostatnim punktem naszej podróży przez miasto była  Kaplica Najświętszej Maryi Matki Bożej w Ostrej Bramie. Po zwiedzeniu Wilna udaliśmy się do Hotelu Karolina.
Czwartego dnia zapakowaliśmy swoje walizki do autokaru i wyruszyliśmy w drogę do Białobrzegów, ale to nie koniec naszej wędrówki. Udaliśmy się jeszcze wraz z przewodnikiem do miejsca szczególnego – Cmentarza na Rossie, gdzie pochowanych zostało wielu wybitnych Polaków. To tutaj w Wilnie, w samym środku kwatery żołnierskiej znajduje się mauzoleum Matka i Serce Syna, w którym zostało złożone serce Józefa Piłsudskiego obok jego matki, Marii. Po śmierci  chciał być blisko niej i swoich żołnierzy. Wędrując pomiędzy pięknymi nagrobkami zatrzymywaliśmy się przy miejscach spoczynku  wielu wybitnych Polaków, m. in. Joachima Lelewela czy Władysława Syrokomli. Następnie pojechaliśmy do Trok-dawnej stolicy Litwy, gdzie zwiedziliśmy niezwykle malownicze karaimskie miasteczko oraz położony na wysepce Zamek Trocki. W miasteczku tym skosztowaliśmy kibinów- miejscowych smakołyków, czyli pierożków z ciasta drożdżowego nadziewanego siekanym mięsem. Niektórym tak smakowało, że postanowili wziąć do domu dla swoich najbliższych.
Pożegnaliśmy się z przewodnikiem i wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Zmęczeni, ale zadowoleni i mimo wszystko pełni energii wracaliśmy do Białobrzegów. Podroż umilało nam śpiewanie piosenek. Około 21.00 dotarliśmy przed budynek szkoły, przy którym czekali na nas stęsknieni rodzice.
Wycieczka bardzo nam się podobała, wzbogaciliśmy swoją wiedzę, zobaczyliśmy mnóstwo zabytków.
Najlepszym podsumowaniem tego wyjazdu będą wypowiedzi samych uczniów:

- „Moim zdaniem ta wycieczka była bardzo pouczająca i ekscytująca. Zabytki litewskie, legendy opowiadane przez przewodników sprawiły, że mogliśmy bliżej poznać tamtejszą kulturę. Kibiny – miejscowe smakołyki nie każdemu mogły smakować, jednak skosztowanie litewskiej kuchni było również ciekawym doświadczeniem” – Sonia Jankowska

- „Wycieczka była bardzo ciekawa, zwłaszcza rejs statkiem po jeziorach augustowskich, czy zwiedzanie Wilna. Warto zobaczyć kościół św. Piotra i Pawła oraz Cmentarz na Rossie” – Oliwia Gutkiewicz

- „Myślę, że ta wycieczka była wspaniałą wyprawą po naszym ojczystym kraju i równie pięknej Litwie” – Róża Siedlecka