Młodzieżowe wybory parlamentarne 2019
7 października 2019r. odbyły się w naszej szkole młodzieżowe wybory parlamentarne w ramach ogólnopolskiego programu "Młodzi głosują" przygotowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Celem akcji było zwiększenie uczestnictwa młodych ludzi w życiu publicznym, w tym zachęcenie ich do świadomego udziału w wyborach poprzez:
- umożliwienie młodym udziału w wyborach szkolnych i oddania głosu na konkretne komitety wyborcze;
- dostarczenie informacji na temat procedur demokratycznych i znaczenia wyborów;
- zaangażowanie w działania na rzecz wysokiej frekwencji wyborczej, skierowane do dorosłych wyborców.
Wybory! – symulacja były finałem programu – z prawdziwymi kartami i komisją wyborczą, realizowane jednocześnie przez setki zespołów w całej Polsce. Wybory poprzedzone były zajęciami na temat uprawnień Sejmu i Senatu, wyborów, ordynacji wyborczych. Uczniowie nabyli umiejętności przygotowania i przeprowadzenia szkolnych wyborów oraz działań zachęcających dorosłych do głosowania. Chętne osoby przygotowały projekty ulotek mające zachęcać dorosłych do wzięcia udziału w wyborach 13 października, rozkleili je i rozdawali przechodniom na ulicach Białobrzegów. Dzięki zróżnicowanym zadaniom i wyzwaniom w praktyce młodzież doświadczyła aktywności obywatelskiej i miała świadomość, że działania mogą wpłynąć na wzrost frekwencji wyborczej wśród młodych ludzi w obecnych wyborach i w najbliższej przyszłości!
Wyniki szkolnych wyborów:
Liczba osób uprawnionych do głosowania: 158 (klasy VIII, cześć klas VI)
Liczba głosów oddanych: 93
Frekwencja wyborcza: 58,9%
Lp. |
Nazwa komitetu wyborczego |
Liczba oddanych głosów |
1. |
KW POLSKIE STRONNICTWO LUDOWE |
19 |
2. |
KW PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ |
36 |
3. |
KW SOJUSZ LEWICY DEMOKJRATYCZNEJ |
15 |
4. |
KW KONFEDERACJA WOLNOSĆ I NIEPODLEGŁOSĆ |
11 |
5. |
KKW KOALICJA OBYWATELSKA PO .N IPL ZIELONI |
12 |
Młodzi ludzie – także niepełnoletni – mają swoje zdanie i poglądy. Program ,,Młodzi głosują” dał im możliwość wypowiedzenia się w ważnych sprawach dla kraju i wspólnoty europejskiej.
Marta Wójcik-Marzec