112

 Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 1

superkoderzy logo

 

megamisja2logo

 

CERTYFIKAT CODE WEEK1  baner technologie z klasa

CCI20170516

 

CCI20171220

 

CCI20171214 0003 

certyfikat

 

CCI20170213

 CCI20180507

 

CCI20171030 0001

 

Obraz 25

 dyplomorganizator2017SZKOŁA 1 1certyfikat

logo knm 780x466

 

SOC Certyfikatmin

 

imggcsi66B20F49F11E2CF93CB9A09394DC178D25B16F82mpid7maxwidth1920maxheight937

Szóstoklasiści w Warszawie

IMG 20200129 095145W ramach działań innowacji pedagogicznej ,,Z kulturą i historią na TY” w dniu 29 stycznia 2020 roku uczniowie klas szóstych pod opieką wychowawców: Elli Pawlak, Karola Motyki oraz Marleny Kiech uczestniczyli w całodniowej wycieczce do Warszawy. Nasz wyjazd rozpoczęliśmy od spaceru po Starówce, następnie w kinie ,,Syrena” oglądaliśmy film ,,Warszawa nie zapomni”, złożony z fragmentów kronik filmowych dokument, który ,,zabrał” nas w niezwykłą podróż po Warszawie. Ukazuje stolicę przed II wojną światową, zniszczenia wojenne i pierwsze lata odbudowy.

 Pozwala zrozumieć niezwykły charakter Warszawy. Film ten stanowił doskonałe uzupełnienie do wystawy w Muzeum Warszawy, które odwiedziliśmy zaraz po seansie. Muzeum prezentuje rzeczy codzienne, odświętne, dzieła sztuki i przedmioty użytkowe, pamiątki po ludziach i wydarzeniach. Widzieliśmy rzeczy świadków i uczestników historii miasta, dzięki czemu poznaliśmy ich losy. Podczas wędrówki po staromiejskich kamienicach zebraliśmy dane, które pomogły nam zbudować obraz wielowątkowych dziejów miasta i usłyszeć interesującą opowieść o naszej stolicy. Następnie udaliśmy się do Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie uczestniczyliśmy w lekcji muzealnej. Po krótkim wykładzie wprowadzającym w tematykę, ruszyliśmy tropem Powstańców. Oglądaliśmy ich stroje, czytaliśmy menu, chodziliśmy kanałami. Na telebimach umieszczonych na ścianach widzieliśmy fragmenty walk powstańczych, bombardowania stolicy, słyszeliśmy również odgłosy spadających bomb, zawalających się budynków. Zbieraliśmy też kartki z kalendarza ukazujące dzień po dniu walki powstańcze, a także stanęliśmy nad symbolicznymi mogiłami powstańców, by oddać im hołd. Walka po 63 dniach dobiegła końca?..i nasze oglądanie wnętrz muzeum również. Dzięki tej ,,żywej” lekcji historii dzieci mogły dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy dotyczących II wojny światowej oraz patriotycznych zmagań warszawiaków o swoje ukochane miasto, które niestety zmieniło się w gruzowisko. Na koniec wizyty obejrzeliśmy film ,,Miasto ruin” w technice 3D, pierwszą cyfrową rekonstrukcję przelotu nad zniszczoną i wyludnioną Warszawą wiosną 1945 roku, widzianą z perspektywy pilota siedzącego w samolocie ,,Liberator”. Wszystkim, którzy nie zwiedzili jeszcze Muzeum Powstania Warszawskiego, polecamy to uczynić. Naprawdę warto! Po posiłku i chwili odpoczynku udaliśmy się do Wilanowa, by podziwiać iluminacje świetlno-muzyczne w Królewskim Ogrodzie Światła króla Jana III Sobieskiego. To plenerowa instalacja, w ramach której tysiące kolorowych diod ułożono w finezyjne kształty. Wkraczając tam po zmroku, poczuliśmy się jak na królewskim dworze. Każdy element i detal ekspozycji odwołuje się tu do źródeł ikonograficznych, herbu Jana III Sobieskiego oraz symboliki pałacu. Na dziedzińcu czekała na nas strzeżona przez orły rozświetlona pergola, natomiast w ogrodzie północnym przespacerowaliśmy się aleją obsadzoną świetlnymi pnączami oraz zobaczyliśmy XVII-wieczną altanę. Po środku tej części ogrodu światłem rozkwitły też drzewka pomarańczowe-podobne do tych, które rosły w królewskiej oranżerii. Zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcia na tle pałacu, w pięknie zdobionej, świetlistej ramie. Wizyta w Ogrodzie Świetlnym urzekła wszystkich, czuliśmy się jak w bajce! To doskonała propozycja na zimne i szare wieczory. Wycieczka dobiegła końca! Warszawa urzekła wszystkich! Myślę, że osobiste spotkanie uczniów z zabytkami, miejscami, które były świadkami niezwykłych i istotnych zdarzeń, wzmocni ich świadomość narodową oraz szacunek dla Ojczyzny i Polaków, którzy tworzyli historię kraju. Mam nadzieję, że ten dzień na długo pozostanie w ich pamięci i sercach.