112

 Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 1

superkoderzy logo

 

megamisja2logo

 

CERTYFIKAT CODE WEEK1  baner technologie z klasa

CCI20170516

 

CCI20171220

 

CCI20171214 0003 

certyfikat

 

CCI20170213

 CCI20180507

 

CCI20171030 0001

 

Obraz 25

 dyplomorganizator2017SZKOŁA 1 1certyfikat

logo knm 780x466

 

SOC Certyfikatmin

 

imggcsi66B20F49F11E2CF93CB9A09394DC178D25B16F82mpid7maxwidth1920maxheight937

Ósmoklasiści na szlaku najnowszej historii…

278716375 2896246534001901 2595265845090544792 nUczniowie klas ósmych uczestniczyli w niecodziennej lekcji historii w terenie. Odwiedzili Radom i miejsca związane z wydarzeniami czerwca 1976r. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od ul. 25 Czerwca, gdzie znajduje się obecnie jedna z kilkunastu w kraju Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych. W latach 1975-1989 mieściła się tu siedziba Komitetu Wojewódzkiego KP PZPR. To właśnie przed tym gmachem 25 czerwca 1976 roku doszło do słynnych wystąpień robotniczych. Wielu mieszkańców miasta w ten sposób okazało sprzeciw wobec decyzji władz PRL o podwyżkach cen żywności. Za bunt, ale przede wszystkim ogromną odwagę i pragnienie wolności miasto było przez lata represjonowane.

Następnie udaliśmy się dalej na południe ulicy 25 Czerwca, przy skrzyżowaniu z ulicą Żeromskiego. Znajdują się tam Trzy Pomniki, jeden obok drugiego. Pierwszy pomnik to krzyż ustawiony na pamiątkę przymusowego podziękowania carowi Aleksandrowi II za uwłaszczenie chłopów, drugi-kamień węgielny pod budowę pomnika Czerwca 1976 roku, trzeci-kamień z granitową płytą upamiętniającą pobyt w Radomiu papieża Jana Pawła II 4 czerwca 1991 roku. Dalej podążyliśmy ulicą Żeromskiego do Pomnika pamięci Żołnierzy Górników przymusowo zatrudnionych przez reżim komunistyczny w kopalniach węgla kamiennego, rud uranu i kamieniołomach, którzy zginęli w latach 1949-1959. Dopełnieniem naszych zajęć była projekcja filmu Krzysztofa Langa ,,Marzec 68”. To historia studentów buntujących się przeciwko ściągnięciu z teatralnego afisza Dziadów Adama Mickiewicza oraz cenzurze. To także opowieść o miłości córki Żyda oraz syna pułkownika, którzy stali po dwóch stronach politycznej barykady. Efektem działań rządzących był wzrost nastrojów antysemickich w społeczeństwie i zmuszenie Żydów, nazywanych syjonistami do opuszczenia naszego kraju. Film ten ukazał, jak podziały tworzone przez polityków niszczą idealizm i radość życia osób wkraczających w dorosłość. Myślę, że ta ,, żywa lekcja historii” dostarczyła naszych uczniom dużą dawkę dodatkowych wiadomości na temat czasów komunistycznych.

Dziękuję Jankowi Piekarskiemu, Oli Jelonek, Danieli Sappa i Krystianowi Fołtynowi za dodatkowe zaangażowanie podczas naszej niecodziennej lekcji.

Serdecznie dziękuję wychowawcom klas ósmych: p. Karolowi Motyka, p. Małgorzacie Piechota,    p. Michałowi Michalskiemu, p. Elli Pawlak, p. Joannie Górnik, p. Hannie Sokołowskiej za pomoc w organizacji wyjazdu.

                                                                                                                                                    Marlena Kiech