Matematyka wokół nas... czyli lekcja w terenie
W ostatnim czasie duży nacisk kładzie się na rozwiązywanie zadań odwołujących się do otaczającej nas rzeczywistości. Mimo to, uczniowie wciąż traktują matematykę jako naukę abstrakcyjną, nie znajdującą zastosowania w codziennym życiu. Często pytają "po co" mają uczyć się czegoś, czego nigdy nie wykorzystają. Mając na uwadze takie właśnie podejście uczniów do nauki matematyki, powtórzenie materiału z działu „Matematyka i my” zrealizowaliśmy z klasami 5b i 5c na boisku szkolnym.
Cele lekcji:
- aktywizacja uczniów,
- rozwijanie analitycznego podejścia do problemu,
- umiejętność poszukiwania i weryfikacji propozycji rozwiązań,
- rozwijanie umiejętności logicznego wnioskowania,
- umiejętność krytycznej oceny własnych pomysłów,
- kształtowanie wytrwałości w dążeniu do celu,
- umiejętność pracy w zespole.
Zgodnie z przewidywaniem, po przeprowadzeniu lekcji okazało się, że uczniowie mają duże trudności z organizacją pracy. Nie potrafią prawidłowo analizować zadań, mają problem z podziałem ról w grupie. Podkreślić jednak należy wytrwałość i upór, z jakim uczniowie starali się wykonać zadania. Zauważyłam, że nawet Ci uczniowie, którzy zazwyczaj nie wykazywali szczególnej aktywności na lekcjach, tym razem bardzo angażowali się w pracę zespołu i chętnie wymieniali się pomysłami na rozwiązanie danego zagadnienia. Po skończonej pracy z zadaniami, uczniowie mieli chwilę radości… jaką? - zapraszam do obejrzenia galerii zdjęć 😊
Uważam, że lekcje w terenie mają wiele zalet, wśród których wymieniłabym przede wszystkim: aktywizację uczniów, rozwijanie inwencji własnej i naukę pracy w grupie.
Katarzyna Klich-Charicka