Warszawa śladami królów…
W dniu 11 stycznia 2023 roku uczniowie klasy Vc i Vd uczestniczyli w wycieczce do Warszawy, której celem było podniesienie kompetencji kulturalnych poprzez obcowanie ze sztuką teatralną, a także wzbogacenie wiedzy historycznej i kształtowanie postaw patriotycznych. Wycieczkę rozpoczęliśmy od wizyty w teatrze ,,Capitol”, gdzie oglądaliśmy musical pt. ,,Kopciuszek XXI wieku” opowiadający o nastolatkach zatopionych w świecie internetu, smartfonów i wirtualnej rzeczywistości, to współczesna interpretacja klasycznej baśni Braci Grimm pt ,,Kopciuszek”. Dzieci i nastolatki spędzają mnóstwo czasu w wirtualnym świecie, który kształtuje ich podejście do codziennego życia.
Wszystko, co dzieje się w cyberprzestrzeni, przekłada się na rzeczywistość, ze znikomą weryfikacja tego, co jest dobre a co złe. Sława i popularność stają się tam często najważniejsze. Wiedza, talent, uczynność, koleżeńskość czy tolerancja schodzą na drugi plan. Podziw wzbudzają rzesze followersów, a obiektem pożądania są lajki pod zdjęciami i filmikami na Instagramie, Facebooku, czy kanałach YouTube. Internet to również narzędzie niebezpieczne o ogromnej mocy, które niektórzy używają do niecnych celów, o czym przekonali się uczniowie oglądając musical #Kopciuszek. Sztuka dostarczyła im wielu przeżyć i uświadomiła, że należy być wrażliwym na potrzeby drugiego człowieka i reagować na krzywdę innych ludzi. Po spektaklu spacerując ulicami Warszawy, udaliśmy się na Stare Miasto, gdzie w Zamku Królewskim uczestniczyliśmy w lekcji muzealnej ,,Wizyta u króla”. Uczniowie dowiedzieli się czym różniła się oficjalna audiencja od wizyty prywatnej w apartamentach króla, poznali życie dworskie i znaczenie ceremoniału, potrafili rozszyfrować symbolikę wystroju sal zamkowych oraz określić zakres władzy królewskiej. Wędrówka po wybranych salach była okazją do rozmowy o życiu codziennym i prerogatywach królów polskich. Uczniowie obserwowali zmiany, jakim podlegał Zamek Królewski od swojego powstania do dzisiaj. Poznali zmieniające się funkcje budowli od zamku książąt mazowieckich, przez pałac – rezydencję królów Polski, po współczesne muzeum. Zrozumieli, jak postęp techniczny wpływa na architekturę i bazując na zdobytych wiadomościach, docenili rolę współczesnego muzeum. Po posiłku i chwili odpoczynku udaliśmy się do Wilanowa, by podziwiać iluminacje świetlno-muzyczne w Królewskim Ogrodzie Światła króla Jana III Sobieskiego. To plenerowa instalacja, w ramach której tysiące kolorowych diod ułożono w finezyjne kształty. Wkraczając tam po zmroku, poczuliśmy się jak na królewskim dworze. Każdy element i detal ekspozycji odwołuje się tu do źródeł ikonograficznych, herbu Jana III Sobieskiego oraz symboliki pałacu. Na dziedzińcu czekała na nas strzeżona przez orły rozświetlona pergola, natomiast w ogrodzie północnym przespacerowaliśmy się aleją obsadzoną świetlnymi pnączami oraz zobaczyliśmy XVII-wieczną altanę. Wizyta w Ogrodzie Świetlnym urzekła wszystkich, czuliśmy się jak w bajce! To doskonała propozycja na zimne i szare wieczory. Wycieczka dobiegła końca! Warszawa urzekła wszystkich! Myślę, że spotkanie uczniów z zabytkami i miejscami, które były świadkami niezwykłych i istotnych wydarzeń w historii naszej Ojczyzny wpłynęło na pogłębienie w nich tożsamości narodowej.
Serdecznie dziękujemy pani Dorocie Granis i pani Agnieszce Czyżewskiej za pomoc w opiece nad uczniami podczas wycieczki.
Wychowawcy Vc i Vd
Marlena Kiech, Monika Rąbkowska