112

 Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 1

superkoderzy logo

 

megamisja2logo

 

CERTYFIKAT CODE WEEK1  baner technologie z klasa

CCI20170516

 

CCI20171220

 

CCI20171214 0003 

certyfikat

 

CCI20170213

 CCI20180507

 

CCI20171030 0001

 

Obraz 25

 dyplomorganizator2017SZKOŁA 1 1certyfikat

logo knm 780x466

 

SOC Certyfikatmin

 

imggcsi66B20F49F11E2CF93CB9A09394DC178D25B16F82mpid7maxwidth1920maxheight937

Dlaczego chodniki i drogi podczas śnieżnej zimy posypuje się solą?

PART 16758694556358.02.2023 r. uczniowie klasy IV A podczas zajęć z przyrody przeprowadzili doświadczenie
z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych pozyskanych w ramach programu pt:„Laboratoria przyszłości”. Celem eksperymentu było uzyskanie odpowiedzi na pytania: 1. Dlaczego chodniki

i drogi podczas śnieżnej zimy posypuje się solą? 2. Czy sól można zastąpić np. cukrem? 

            W doświadczeniu wykorzystaliśmy zestaw przyborów z modułu: „Woda”, były to: 3 zlewki 100 ml, w których umieściliśmy pokruszone kostki lodu, 3 termometry, łyżeczka oraz cylinder miarowy. Rozdrobniony lód w pierwszej zlewce posypaliśmy solą kuchenną, w drugiej zastosowaliśmy cukier w tej samej proporcji. Trzecia zlewka zawierała wyłącznie lód i stanowiła próbę kontrolną.

            Co 2 minuty mierzyliśmy temperaturę  we wszystkich  zlewkach. Wyniki zapisywaliśmy
w tabeli. Po 20 minutach zmierzyliśmy objętość cieczy pozostałej w zlewkach. Zapisaliśmy spostrzeżenia z pomiarów oraz obserwacji. Sformułowaliśmy wniosek.

            Struktura lodu najdłużej utrzymała się w zlewce, w której nie zastosowaliśmy ani soli, ani cukru. Sól znacznie bardziej niż cukier przyspiesza topnienie lodu. Temperatura w zlewce z solą,
w porównaniu do materiału w pozostałych zlewkach, bardzo szybko spadała. Dzieje się tak dlatego, że sól wytrącając z lodu kropelki wody rozpada się na  sód i chlor. Zjawisku towarzyszy pobieranie energii z otoczenia, co skutkuje schładzaniem materiału w zlewce. Takie zjawisko nie zachodzi w przypadku rozpuszczania się cukru. Sól znacznie przyspiesza topnienie lodu. Cukier nie ma takich właściwości, choć nieznacznie przyspieszył proces rozpuszczania w porównaniu ze zlewką kontrolną. Im więcej soli zastosujemy tym topnienie będzie szybsze.

            Mimo korzyści płynących z szybszego topnienia śniegu i lodu na chodnikach oraz drogach, używanie soli jest szkodliwe. Ma negatywny wpływ na  środowisko. Powoduje wzrost zasolenia wód i gleby, co działa negatywnie na faunę oraz florę naszego środowiska. Roślinność nietolerująca wysokiego zasolenia obumiera. Straty środowiska przeważają nad korzyściami wynikającymi
z szybszego topnienia śniegu i lodu. Nie powinniśmy stosować soli do posypywania zimą dróg oraz chodników.

 

 Opracowanie:

Uczniowie klasy IV A

 PSP nr 1 im. KEN w Białobrzegach  

 nauczyciel przyrody: P. Elwira Woźna