INNOWACJA PEDAGOGICZNA „Lekturownik, czyli sposób na lekturę”.
Innowację pedagogiczną realizowano podczas lekcji języka polskiego w klasach IV b,c,d od 24 października 2022r. do 31 maja 2023r. Zajęcia odbywały się jako element godziny lekcyjnej przy omawianiu poszczególnych lektur. Miała ona na celu poprawić jakość pracy na lekcjach języka polskiego.
Lekturownik to przede wszystkim samodzielnie stworzona pomoc dydaktyczna dla uczniów. Jest zbiorem informacji o lekturach (bohaterach, problematyce, motywach, epokach) zebranych w jednym miejscu, przygotowanych samodzielnie w dowolnej, często ciekawej graficznie formie.
Uczniowie z wielkim zadowoleniem podjęli współpracę w ramach innowacji. Poniżej przykładowe prace.
Innowacyjność zajęć przyczyniła się do rozwijania wśród uczniów przede wszystkim kreatywności i twórczego myślenia oraz zwiększenia zainteresowania czytelniczego. Wpłynęła również na umiejętność współpracy w grupie. Dzięki tej metodzie pracy z lekturą kształtowane były kompetencje kluczowe: porozumiewania się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się oraz inicjatywność i przedsiębiorczość. Na lekcjach języka polskiego pojawiło się więcej przestrzeni na dzielenie się refleksjami czytelniczymi i dyskusje o literaturze. Lekturownik był również okazją do wystąpień publicznych i wyrażania własnych opinii na temat prac kolegów z klasy. Będzie on doskonałym skryptem przed sprawdzianem ósmoklasisty. W związku z powyższym zaleca się kontynuowanie innowacji w kolejnych latach szkolnych.
Joanna Górnik