112

 Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 1

superkoderzy logo

 

megamisja2logo

 

certyfikat 1  baner technologie z klasa

CCI20170516

 

CCI20171220

 

CCI20171214 0003 

certyfikat

 

CCI20170213

 CCI20180507

 

CCI20171030 0001

 

Obraz 25

 dyplomorganizator2017SZKOŁA 1 1certyfikat

logo knm 780x466

 

SOC Certyfikatmin

 

imggcsi66B20F49F11E2CF93CB9A09394DC178D25B16F82mpid7maxwidth1920maxheight937

Ósmoklasiści śladami II wojny światowej

received 6822308867818437W dniu 26 października 2023 roku roku uczniowie pod opieką Sylwii Greliak i Marleny Kiech uczestniczyli w całodniowej wycieczce do Warszawy. Naszym celem było zwiedzenie Muzeum Powstania Warszawskiego, Polin-Muzeum Historii Żydów Polskich oraz poznanie sylwetek Polaków ratujących Żydów. W związku z omawianymi na lekcjach historii zagadnieniami dotyczącymi II wojny światowej, uczniowie mieli możliwość bliższego zapoznania się z tematyką Powstania Warszawskiego  i  historią narodu żydowskiego. Wycieczkę rozpoczęliśmy od wizyty w  Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie uczestniczyliśmy w lekcji muzealnej. Po krótkim wykładzie wprowadzającym w tematykę, ruszyliśmy tropem Powstańców.

Oglądaliśmy ich stroje, czytaliśmy menu, chodziliśmy kanałami. Na telebimach umieszczonych na ścianach widzieliśmy fragmenty walk powstańczych, bombardowania stolicy, słyszeliśmy również odgłosy spadających bomb, zawalających się budynków. Zbieraliśmy też kartki z kalendarza ukazujące dzień po dniu walki powstańcze, a także stanęliśmy nad symbolicznymi mogiłami powstańców, by oddać im hołd. Walka po 63 dniach dobiegła końca?.. i nasze oglądanie wnętrz muzeum również. Dzięki tej ,,żywej” lekcji historii młodzież mogła sprawdzić swoją wiedzę zdobytą w czasie zajęć szkolnych i jednocześnie dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy. Na koniec wizyty obejrzeliśmy film ,,Miasto ruin” w technice 3D, pierwszą cyfrową rekonstrukcję przelotu nad zniszczoną i wyludnioną Warszawą wiosną 1945 roku, widzianą z perspektywy pilota siedzącego w samolocie ,,Liberator”. Wszystkim, którzy nie zwiedzili jeszcze Muzeum Powstania Warszawskiego, polecamy to uczynić. Naprawdę warto!  Następnie przeszliśmy ulicami Starego Miasta odwiedzając miejsca bohaterskich postaw warszawiaków w czasie wojny. Kolejnym punktem naszego wyjazdu było Muzeum Polin, które jest nowoczesną instytucją kultury-muzeum historycznym ukazującym 1000 lat dziejów polskich Żydów. Misją muzeum jest przywracanie pamięci historii Żydów polskich, przyczyniając się tym samym do wzajemnego zrozumienia i szacunku wśród Polaków i Żydów, społeczeństw Europy i świata. To miejsce, którego nie sposób i nie wolno pominąć. Bardzo wzruszająca wizyta… Zwiedzanie właściwie nie polega na oglądaniu eksponatów, lecz na wczuwaniu się w nie, by próbować, poznać i zrozumieć. To miejsce, które nie tylko jest świadectwem tragedii całego narodu, lecz także powstało w miejscu, gdzie jeden z najkrwawszych rozdziałów tej tragedii się rozegrał. Na koniec przeszliśmy aleją Ireny Sendlerowej, która uratowała 2500 żydowskich dzieci w czasie niemieckiej okupacji, usiedliśmy na Ławeczce Jana Karskiego, żołnierza polskiego antyniemieckiego podziemia, który o dokonującej się zagładzie polskich Żydów informował zarówno polskie władze emigracyjne, jak i polityków alianckich. Odwiedziliśmy również Pomnik Żegoty i oddaliśmy hołd przy Pomniku Bohaterów Getta. Wycieczka dobiegła końca!  Wierzę, że skłoniła naszych uczniów do refleksji i uświadomiła im, że wojna pod każdym względem jest straszna i bezwzględna, a każdy na swój sposób jest ofiarą! A my żyjący w wolnej Polsce jesteśmy szczęściarzami, że nie doświadczamy jej okrucieństwa. Tym, którzy oddali swoje życie za naszą Ojczyznę, winni jesteśmy bezgraniczną wdzięczność i pamięć. 

 Marlena Kiech

 nauczyciel historii