"Cyberagresja - zjawisko, zagrożenia, przeciwdziałanie"
W dniu 5 kwietnia bieżącego roku w Publicznej Szkole Podstawowej nr 1 im. KEN w Białobrzegach odbyło się szkolenie pod tytułem „Cyberagresja – zjawisko, zagrożenia, przeciwdziałanie” prowadzone przez p. Annę Kwiecień (doktor nauk humanistycznych, psycholog, wykładowca akademicki). W szkoleniu uczestniczyła kadra pedagogiczna oraz rodzice.
Internet to dobrodziejstwo, ale jest też druga strona tego medalu, czyli cyberagresja (agresja elektroniczna), nazywana też cyberbullyingiem.
Jest to zjawisko polegające na stosowaniu przemocy poprzez prześladowanie, zastraszanie, nękanie, wyśmiewanie innych osób z wykorzystaniem Internetu i narzędzi typu elektronicznego takich jak: SMS, e - mail, witryny internetowe, fora dyskusyjne, portale społecznościowe, a także podszywanie się pod kogoś, upublicznianie tajemnic oraz bierne obserwowanie zjawiska cyberprzemocy. Cyberagresja jest działaniem intencjonalnym, charakteryzuje się powtarzalnością oraz nierównowagą sił. Najczęściej dochodzi do niej w grupie rówieśniczej. Internet coraz częściej staje się narzędziem rozwiązywania konfliktów, jakie mają miejsce w realnym świecie. Taka forma znęcania się nad swoimi ofiarami, zdaniem psychologów wynika z tego, że łatwiej poniżać i szykanować, gdy istnieje szansa ukrycia się za internetowym pseudonimem, nie ma potrzeby konfrontacji z ofiarą oko w oko. Prześladowanie przez Internet jest szczególnie groźne dlatego, że kompromitujące czy poniżające materiały są dostępne w krótkim czasie dla wielu osób i pozostają w sieci na zawsze, jako kopie w wielu komputerach, nawet po ustaleniu i ukaraniu sprawcy. Zatem należy podejmować wszelkie starania, żeby korzystanie z dobrodziejstw Internetu nie było przyczyną zachowań dewiacyjnych, a zwłaszcza źródłem agresji i przemocy. W związku z powyższym niezwykle ważna jest prewencja mająca na celu informowanie młodzieży o stosowaniu zabezpieczeń technicznych, uświadamianie specyfiki komunikacji zapośredniczonej przez komputer, uświadamianie wpływu działań sieci na stan emocjonalny i życie innych ludzi (nierzadko konsekwencją cyberprzemocy jest próba samobójcza lub samobójstwo). Ponadto należy uczyć młodzież empatii oraz edukować z zakresu netykiety (zbiór zasad przyzwoitego zachowania w Internecie, swoista etykieta obowiązująca w sieci). Rodzice i nauczyciele powinni szybko interweniować w sytuacji, gdy zachodzi podejrzenie, iż dziecko jest ofiarą lub sprawcą przemocy w sieci. Powinni jak najwięcej rozmawiać z dzieckiem na temat bezpiecznego korzystania z Internetu i ustalić zasady korzystania z komputera i Internetu, gdyż dzieci obecnie spędzają bardzo wiele czasu przed komputerem. Rodzice powinni ustawić komputer, w taki sposób, aby można było obserwować jak dziecko z niego korzysta, powinni zapoznawać się z historią odwiedzanych stron, powinni stosować oprogramowanie filtrujące lub blokujące.
Karolina Konopka