Na tropie TIK w edukacji
Uczniowie naszej szkoły nie od dzisiaj uczą się w nietypowy sposób. Po słynnej „Matlandii” wprowadzonej w roku poprzednim w ramach innowacji „e – Matematyka – MYŚLĘ, LICZĘ, ROZWIĄZUJĘ”, przyszedł czas na nowoczesne nauczanie historii. Doskonale wiemy, że przyswojenie faktów historycznych nie jest łatwe. Dlatego od września 2016 roku w ramach innowacji pedagogicznej „Na tropie TIK w edukacji” uczniowie klas IVd i VIb mają możliwość korzystania również z programu interaktywnego „Histlandia”, który ułatwia im zrozumienie chronologii, zdarzeń historycznych i przybliża zagadnienia omawiane na lekcjach.
Ponadto ciekawa grafika, różnorodność zadań angażuje uczniów w wysiłek intelektualny. Uczeń korzystając z programu ćwiczy umiejętność czytania ze zrozumieniem, rozwija logiczne myślenie oraz wydłuża czas koncentracji nad zadaniem. Plusem programu jest także atrakcyjna grafika, różnorodność zadań, jak również szybka ocena poprawności wykonanego zadania.Histlandia – program online do nauki historii i społeczeństwa w szkole podstawowej. Zadania osadzono w barwnej scenerii związanej z daną epoką: od starożytnej Grecji, przez średniowieczną Polskę, do współczesności. Grając, uczeń utrwala kluczowe daty i pojęcia, a także przygląda się zdjęciom zabytków oraz mapom. Program pozwala tworzyć interaktywne prace domowe i sprawdziany. Umożliwia też przeprowadzenie ciekawych lekcji z wykorzystaniem tablicy multimedialnej.Uczniowie klasy VIb w roku poprzednim korzystali z programu matematycznego „Matlandia”, który zmienił ich spojrzenie na codzienne lekcje matematyki i prace domowe. Wpłynął również motywująco na uczniów i dał im możliwość uwierzenia w swoje siły i możliwości, a także pomógł w wyrównaniu braków wiedzy.Innowacja pedagogiczna „Na tropie TIK w edukacji”, to nie tylko działania podjęte na rzecz uczniów z klas IV – VI. Dotyczą one również uczniów z klasy IIf, dla których liczenie staje się wciągającą zabawą dzięki „Matlandii Junior” – programowi, który ćwiczy pamięć, rozwija wyobraźnię geometryczną oraz umiejętność logicznego myślenia. Dodatkowo do rozwiązywania zadań zachęcają uczniów komentarze sympatycznych bohaterów oraz medale za osiągnięcia.
W pracy z uczniem wprowadzenie interaktywnego programu pozwala nauczycielowi wzbogacić zajęcia i kontrolować postępy ucznia.
Obserwując pracę uczniów klas IIf, IVd i VIb oraz analizując ich wypowiedzi śmiało możemy stwierdzić, że odnoszą sukcesy, nie czują nudy i są zaangażowani. Ważnym elementem wszystkich tych programów jest praca w formie zabawy oraz to, że uczniowie mają od razu efekt swojej pracy, za który mogą otrzymać nagrodę. Praca z zastosowaniem programu „Matlandia”, „Histlandia” i „Matlandia Junior” służy również do budowania relacji w klasie i wzajemnej współpracy i pomocy. Niejednokrotnie uczniowie sobie wzajemnie pomagają i wyjaśniają napotkane niejasności.
"Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam. Zaangażuj mnie, a zrozumiem."
Katarzyna Klich - Charicka, Marlena Kiech, Agnieszka Czech