Fakty, opinie i bliźniaki...
Dzień dobry. Dziś odwiedzamy Julkę i Kubę, którzy blokują kanały telewizyjne, żeby Psotnik nie przedostał się do nich. Również realizujemy zadanie MegaMisji - FAKTY, OPINIE I BLIŹNIAKI.
Dzieci ze świetlicy dowiedziały się,czym różni się opinia od faktu, i w jaki sposób kulturalnie przedstawić własne zdanie. Zaczęliśmy od odtworzenia audiobooka Przygody Tomka Sawyera. Wcześniej, przed zajęciami MegaMisji, dzieci oglądały film pod tym samym tytułem. Na karteczkach napisały, co myślą o audiobooku, oceniły jego treść, jak też formę przekazu medialnego. Zdecydowanie wolą oglądać film, niż słuchać audiobooka.Starały się zapamiętać, że: FAKTY, to informacje o tym, kto jest autorem tekstu, kto czyta, o czym opowiada narrator, jak zachował się bohater - Tomek Sawyer. Natomiast OPINIE, to wszystkie oceny uczestników, dotyczące treści, formy (np. nie lubię audiobooków), postawy Tomka i jego kolegów. Nie łatwo to wszystko zapamiętać i zrozumieć, ale ustaliliśmy, że ćwiczenia, i jeszcze raz ćwiczenia, utrwalą dzieciom zdobyte wiadomości. Było trochę popisów przy głośnym powtarzaniu, że opinie powinny zaczynać się od stwierdzeń: Myślę, że...
Uważam, że...
Moim zdaniem...
Podejrzewam, że...
Według mnie...
Czuję, że...
Lubię...
Podoba mi się...
Nie podoba mi się...
Dla mnie to jest...
Ufff... I jeszcze, bardzo ważna kwestia. Warto o niej pamiętać, przez całe życie. Otóż.To, co Tomek uważał za swoje skarby, dla innych może być stertą śmieci. Nie oceniamy cudzego gustu. Lepiej kulturalnie wyrazić własną opinię i uszanować cudzą. Nie zawsze nam to wychodzi...Do usłyszenia...
Iwona Kacprzak