"Kto jest sprawcą cyberprzemocy?" - Bierzemy udział w programie „Technologie z klasą”
Od listopada 2017 roku nasza szkoła przystąpiła do programu „Technologie z klasą”, w ramach którego uczniowie klas VIIa, VIIb i VIId w I semestrze na informatyce będą uczestniczyli w lekcjach na temat bezpieczeństwa w sieci, a w II semestrze - w lekcjach z programowania w JavaScript.
Biorąc udział w programie, realizujemy podstawę programową:
- rozwijamy u uczniów umiejętność rozumowania, analizowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych (przy wykorzystaniu środowiska JavaScript),
- kształcimy ich umiejętność logicznego myślenia, precyzyjnego prezentowania myśli i pomysłów,
- pomagamy budować uczniom kompetencje potrzebne do pracy zespołowej,
- przekazujemy im wiedzę dotyczącą przestrzegania praw i zasad bezpieczeństwa w sieci, a także odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznościowych,
- rozbudzamy i zaspokajamy naturalną ciekawość poznawczą uczniów.
W związku z tym, 27 listopada uczniowie klasy VIIb biorąc udział w lekcji „Kto jest sprawcą cyberprzemocy?” rozpoczęli cykl zajęć o bezpieczeństwie w sieci. W początkowej fazie lekcji uczniowie mieli odpowiedzieć na pytanie „Jakie sytuacje określamy mianem cyberprzemocy?”. Samodzielnie na karteczkach samoprzylepnych wypisali znane im formy cyberprzemocy, a następnie przykleili kartki w widocznym miejscu. Omówiliśmy wspólnie wszystkie wskazania przy okazji grupując podobne odpowiedzi w zbiory.
Następnie włączyliśmy się do wspólnej dyskusji, na temat pierwszego wyświetlonego filmu, w którym przedstawiona została sytuacja cyberprzemocy i wypowiedź sprawcy. Po rozmowie obejrzeliśmy drugi film, w którym ekspert ds. bezpieczeństwa z firmy Orange opowiadając o mediach społecznościowych odpowiedział na trzy kluczowe pytania:
- Czym są media społecznościowe?
- Jakie zagrożenia niosą media społecznościowe?
- Jak bezpiecznie korzystać z mediów społecznościowych?
Kolejnym zadaniem uczniów było wspólne wypracowanie w grupach zasad odnoszących się do jednego z czterech aspektów zjawiska cyberprzemocy w sieci. Wśród zasad zachowania wobec zjawiska cyberprzemocy (unikania, reagowania) mogą znaleźć się następujące kwestie:
Co zrobić, by ograniczyć ryzyko zostania ofiarą cyberprzemocy?
- dbać o prywatność swoich danych osobowych,
- nadawać swoim profilom w sieci bezpieczny status (prywatny),
- chronić swoje hasła i loginy,
- nie zamieszczać w sieci swoich zdjęć i filmów,
- nie wymieniać się z kolegami telefonami komórkowymi.
Jak korzystać z Internetu i telefonu, żeby nie krzywdzić innych?
- traktować innych z szacunkiem (nie wyzywać, nie obrażać, nie straszyć itp.), nie zamieszczać w Internecie materiałów (filmów, zdjęć, tekstów), które mogą kogoś skrzywdzić,
- zawsze pytać o zgodę, jeżeli chcemy komuś zrobić zdjęcie lub nakręcić film z jego udziałem,
- nie rozsyłać za pomocą telefonu komórkowego zdjęć, filmów oraz tekstów, które mogą komuś sprawić przykrość.
Co robić, będąc świadkiem cyberprzemocy?
- nie przesyłać dalej krzywdzących materiałów, które otrzymujemy w sieci,
- zawsze pomagać kolegom i koleżankom, którzy padli ofiarą cyberprzemocy, informować o krzywdzie kolegi lub koleżanki kogoś dorosłego – nauczyciela, pedagoga szkolnego, rodziców,
- polecić ofierze cyberprzemocy kontakt z Helpline.org.pl lub skontaktować się z Helpline osobiście.
Co robić będąc ofiarą cyberprzemocy?
- natychmiast szukać pomocy u kogoś dorosłego – nauczyciela, pedagoga szkolnego, rodziców,
- nie odpowiadać na zaczepki w sieci,
- zachowywać dowody cyberprzemocy,
- domagać się skasowania filmów i zdjęć nagranych wbrew naszej woli, interweniować u dostawców usług internetowych,
- szukać pomocy w Helpline.org.pl.
Na koniec podsumowaliśmy lekcję odpowiadając na pytania:
- Kto jest odpowiedzialny za cyberprzemoc?
- Jak na nią reagować i jej przeciwdziałać?
- Jakie są konsekwencje cyberprzemocy (zarówno dla sprawców, jak i ofiar?)
- Dlaczego tak ważne jest, aby być świadomym skutków swoich działań w sieci?
Katarzyna Klich-Charicka