Jak zadbać o swój wizerunek w sieci?
29 listopada 2017 roku uczennice klasy VIIa, w czasie lekcji informatyki, dowiedziały się "Jak zadbać o swój wizerunek w sieci?". Na początku wspólnie zastanowiły się, czym według nich jest "wizerunek".
Na karteczkach samoprzylepnych spisałyśmy pomysły, które przykleiłyśmy na tablicy. Udało nam się znaleźć dwa głowne znaczenia tego pojęcia: obiektywne i subiektywne.
Wizerunek w obiektywnym sensie jest rozumiany jako obraz, „podobizna” kogoś lub czegoś; np. w postaci zdjęcia lub filmu.
Wizerunek w subiektywnym sensie jest naszą subiektywną oceną mówiącą o tym jak ktoś lub coś jest przez nas lub innych postrzegane.
Następnie obejrzałyśmy film, w którym ekspert z firmy Orange opowiedział, jak firmy kreują i dbają o swój wizerunek, także w Internecie. Po obejrzeniu filmu, porozmawiałyśmy o jego treści. Kolejnym zadaniem uczennic była praca w parach, podczas której określiły aktywności w Internecie, wpływające na ich wizerunek w sieci.
Możemy wyróżnić dwie główne formy aktywności w sieci, które wpływają na nasz wizerunek:
1. Czynności wykonywane przez nas samych np.:
- publikowanie zdjęć, filmów ze swoim udziałem (jak na nich wyglądamy, jak się prezentujemy, co mówimy);
- komentowanie (co i w jaki sposób komentujemy);
- publikowanie tekstów, filmów i zdjęć (jakie materiały publikujemy);
- "lajkowanie", udostępnianie (wskazuje na nasze preferencje, sympatie);
- grono znajomych (kogo mamy wśród znajomych, ilu mamy znajomych); itp.
2. Czynności wykonywane przez innych użytkowników sieci, np.:
- publikowanie zdjęć i filmów z naszym udziałem
- tagowanie zdjęć (oznaczanie zdjęć: miejsca, i osób które się na nich znajdują)
- publikowanie informacji i opinii na nasz temat.
Po wstępnej części, uczennice klasy VIIa dowiedziały się, czy nasz wizerunek w sieci może mieć wpływ na nasze życie offline? Pracując w parach, musiały dokonać rekonstrukcji historii jednego z 4 bohaterów, na podstawie krótkiej informacji o ich aktywności w Internecie. Poprzez to zadanie udało im się odpowiedzieć na pytania: Co dokładnie ich bohaterowie uczynili w sieci i jakie to miało dla nich konsekwencje? Podsumowując to ćwiczenie dziewczyny podawały pozytywne i negatywne konsekwencje kreowanego przez nas wizerunku online.
W kolejnej fazie lekcji rozpoczęłyśmy dyskusję na temat sposobów ochrony prywatności w sieci. Pomysły zapisywałyśmy na kartkach i przyklejałyśmy na tablicy. Wspólnie wskazałyśmy, które z nich będą najważniejsze dla naszego bezpieczeństwa w sieci. Omówiłyśmy pozostałe sposoby ochrony prywatności w sieci, które nie pojawiły się w odpowiedziach uczennic.
Przykładowe formy ochrony prywatności w internecie:
1. Weryfikacja i odpowiedni dobór „znajomych”.
"Znajomych" można poddać weryfikacji np.:
- usunąć z profilu;
- ograniczyć ich dostęp do umieszczanych przez nas materiałów;
- przestać ich obserwować (nie otrzymywać informacji o ich aktywności na portalu);
- zablokować. Zablokowana osoba nie może:
- wyświetlać materiałów opublikowanych przez nas;
- oznaczać nas w postach, komentarzach i zdjęciach;
- zapraszać nas na wydarzenia lub do grup;
- rozpoczynać z nami rozmów;
- dodawać nas do grona znajomych;
Nie musimy dodawać wszystkich nowo poznanych osób do grona znajomych na portalu, ani akceptować wysłanych do nas zaproszeń od osób, które chcą dodać nas do swojej listy znajomych.
2. Ustawienie parametrów prywatności profilu.
W ustawieniach profilu na portalach społecznościowych możemy określić:
- Kto może zobaczyć umieszczane przez nas materiał (filmów i postów). Np.: Wszyscy, znajomi lub tylko my.
- Kto może się z nami kontaktować. Wszyscy użytkownicy lub tylko ci, którzy są dodani jako znajomi, naszych znajomych.
- Kto może znaleźć nasz profil. Np.: Wszyscy, nawet osoby, które nie posiadają profilu na portalu społecznościowym lub tylko użytkownicy tego portalu.
3. Ustawienia dostępności oznaczeń i postów.
W ustawieniach oznaczeń i postów możemy:
- Określić kto może publikować posty na naszym profilu społecznościowym. Np. Tylko my lub nasi znajomi.
- Sprawdzić jak inni znajomi widza nasz profil.
- Ustalić kto może zobaczyć posty, na których zostaliśmy oznaczeni np. Wszyscy, znajomi, znajomi znajomych, tylko my.
- Określić kogo chcemy dodać do odbiorców postu, w którym zostaliśmy oznaczeni. Np.: Tylko nas lub naszych znajomych.
Na koniec, wspólnie z uczennicami podsumowałyśmy zdobytą podczas lekcji wiedzę poprzez odpowiedź na pytania:
- Czym jest wizerunek?
- Dlaczego jest ważny?
- Jakie aktywności w sieci mają wpływ na nasz wizerunek?
- Jak możemy chronić naszą prywatność w sieci?
Katarzyna Klich-Charicka