Ewaluacja działań szkoły - 2018/2019
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 im. Komisji Edukacji Narodowej w Białobrzegach
Raport z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolny 2018/2019
Wymaganie 1:
- Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się i rozwijaniu kompetencji kluczowych.
Cel ewaluacji: sprawdzenie, czy procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się i rozwijaniu kompetencji kluczowych.
Wskaźniki :
- Planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole lub placówce służy rozwojowi uczniów.
- Nauczyciele, w tym nauczyciele pracujący w jednym oddziale współpracują ze sobą w planowaniu i organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych.
- Nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy.
- Nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się.
- Kształcenie kompetencji kluczowych:
- umiejętności uczenia się czyli zdolności konsekwentnego i wytrwałego uczenia się,
- organizowania własnego procesu uczenia się, w tym poprzez efektywne zarząd czasem i informacjami, zarówno indywidualnie jak i w grupach.
Wyniki ewaluacji sporządzono na podstawie:
- ankiet skierowanych do nauczycieli, losowo wybranych rodziców, uczniów,
- wywiadów z dyrektorem szkoły, pedagogiem szkoły,
- analizy dokumentacji szkoły.
Wnioski:
- Planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole służy rozwojowi ucznia.
- Oferta zajęć pozalekcyjnych nie rozwija wszystkich zainteresowań uczniów.
- Nauczyciele, w tym nauczyciele pracujący w jednym oddziale współpracują ze sobą, rozwiązują wspólnie trudności.
- Nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się.
- Kształcone są kompetencje kluczowe –
- umiejętność uczenia się,
- organizowania własnego procesu uczenia się, w tym poprzez efektywne zarządzanie czasem i informacjami, zarówno indywidualnie jak i w grupach.
- Uczniowie są zainteresowani dodatkowymi zadaniami dla chętnych i z dużym zaangażowaniem je wykonują.
- Nie wszyscy rodzice czytają informacje zawarte na stronie internetowej szkoły, a które są zalecane przez nauczycieli.
- Nie wszyscy nauczyciele udzielają informacji zwrotnej uczniowi.
Rekomendacje:
- Należy dostosować godziny zajęć dodatkowych tak, aby każdy uczeń mógł z nich korzystać.
- Należy w miarę możliwości szkoły dostosować ofertę zajęć pozalekcyjnych, uwzględniając propozycje uczniów i rodziców.
- Należy stworzyć możliwość wykonywania zadań, które nie są obowiązkowe.
- Należy zwracać większą uwagę rodziców i uczniów, by systematycznie korzystali ze strony internetowej szkoły.
- Należy zwracać uwagę uczniów oraz wskazywać im umiejętności, nad którymi muszą popracować, co poprawić, utrwalić.
zespół ds. ewaluacji: Marta Wójcik-Marzec, Hanna Sokołowska, Aleksandra Śmietanka, Bożena Nowakowska, Joanna Górnik,
Wymaganie 5:
- Szkoła wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
Cel ewaluacji : pozyskanie informacji na temat wspomagania przez szkołę rozwoju uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnych sytuacji.
Wskaźniki :
- W szkole lub placówce rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe, sposoby uczenia się oraz sytuację społeczną każdego ucznia.
- W szkole prowadzi się indywidualizację procesu edukacji w odniesieniu do potrzeb uczniów.
- Szkoła organizuje zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, specjalistyczne organizowane dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub wynikające z pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz rewalidacyjne odpowiednio do potrzeb uczniów.
Wyniki ewaluacji sporządzono na podstawie:
- ankiet skierowanych do wychowawców, losowo wybranych rodziców, uczniów,
- analizy dokumentacji szkoły.
Wnioski:
- W szkole rozpoznaje się możliwości psychofizyczne, rozwojowe oraz sytuacje społeczne uczniów i wykorzystuje się wyniki przeprowadzonych diagnoz do planowania pracy z uczniem.
- Nauczyciele uwzględniają zróżnicowane potrzeby rozwojowe uczniów w taki sposób, aby każdy uczeń mógł osiągać sukcesy na miarę swoich możliwości.
- Szkoła wspomaga indywidualny rozwój uczniów poprzez zapewnienie im zajęć adekwatnych do rozpoznanych potrzeb.
- Współpraca szkoły z instytucjami wspierającymi rozwój uczniów jest efektywna i adekwatna do ich potrzeb i sytuacji społecznej.
- Szkoła prowadzi działania mające na celu pomoc rodzinom z trudną sytuacją rodzinną.
- W szkole prowadzone są zajęcia mające na celu udzielanie pomocy w pokonywaniu trudności w nauce.
- Uczniowie otrzymują od nauczycieli pomoc w rozwijaniu uzdolnień i zainteresowań. Uczniowie korzystają z szerokiej oferty zajęć (wybierają często więcej niż jeden typ zajęć), rozwijają swoje zdolności i zainteresowania, poznają zasady funkcjonowania w grupie rówieśniczej, mają możliwość nadrabiania zaległości w nauce.
Rekomendacje:
- Organizować zajęcia z zakresu udzielania pomocy uczniom potrzebującym wsparcia w nauce.
- Rozwijać uzdolnienia i zainteresowania uczniów, poszerzając ofertę zajęć pozalekcyjnych z uwzględnieniem sugestii rodziców i uczniów.
- Zaplanować szerszą ofertę zajęć sportowych ze względu na duże zainteresowanie tego rodzaju zajęciami wśród uczniów.
- Podtrzymywać efektywną współpracę z instytucjami wspierającymi działania szkoły.