Z kulturą i historią na Ty
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„Z kulturą i historią na TY”.
Autorzy:
Izabela Kiraga, Katarzyna Piechota, Marzena Jakubowska, Marlena Kiech, Joanna Górnik, Marta Mikulec, Agata Kowalczyk
„Z kulturą i historią na TY” – innowacja programowa w zakresie języka polskiego i historii, wzbogacona o treści związane z kinem, teatrem, jego historią i rozwojem.
Autorzy innowacji: Katarzyna Piechota, Izabela Kiraga, Marzena Jakubowska, Marlena Kiech, Joanna Górnik, Marta Mikulec, Agata Kowalczyk.
Miejsce wdrażania innowacji:Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 im. KEN w Białobrzegach
Czas realizacji: rok szkolny 2019/2020
Zasięg innowacji: uczniowie klas IV-VIII PSP nr 1 im. KEN w Białobrzegach
Przedmioty: język polski, historia
I.SPOSÓB RELIZACJI
Innowacja pedagogiczna „Z kulturą i historią na TY” jest propozycją rozszerzenia oferty edukacyjnej szkoły, wyjścia naprzeciw zainteresowaniom uczniów, a tym samym wzbogacenie wiedzy i umiejętności z zakresu sztuki teatralnej, literackiej, historycznej i artystycznej. W drożenie jej nastąpi w roku szkolnym 2019/2020.
Treści innowacji realizowane będą na lekcjach języka polskiego ,w czasie wolnym od zajęć, w czasie zajęć dodatkowych, na których uczniowie przygotowywać się będą do akademii, inscenizacji, konkursów.
- OPIS INNOWACJI
Założeniem innowacji jest rozbudzenie zainteresowań uczniów literaturą, historią, teatrem, świadomy odbiór tej formy kultury, przybliżenie zagadnień związanych z teatrem, muzeami, kinami. Ważnym wymiarem podejmowanych działań innowacyjnych ma być wzbogacenie ucznia w takie wartości: wrażliwość , wyobraźnia, aktywność i otwartość.
Wprowadzana innowacja pozwoli uczniom na rozwijanie tzw. umiejętności miękkich: kreatywności, asertywności. Nauczy samodyscypliny, zarządzania sobą w czasie oraz współdziałania w grupie. Poprzez działanie uczniowie będą uczyli się odpowiedzialności za pracę własną, jak również całego zespołu.
Różnorodność form i możliwości, jakie stwarza edukacja teatralna i historyczna pozwala na rozwijanie zainteresowań uczniów zdolnych, jak również uczniów nieśmiałych,w których drzemie ogromny potencjał twórczy zdominowany niejednokrotnie obawą, lękiem i poczuciem braku wiary we własne możliwości i umiejętności.
Zabawa w teatr, wcielanie się w różne role, przeżywanie doświadczeń ludzkich następstw podjętych decyzji, ukaże uczniom system wartości uniwersalnych, powszechnie uznawanych w kulturze i tradycji.
III. CELE INNOWACJI
Cele ogólne:
- wzbogacanie zasobu słownictwa i wiedzy o teatrze, muzeach
- rozwijanie indywidualnych zdolności, zainteresowań oraz aktywności twórczej
- rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem literackim, konstruowanie poprawnych wypowiedzi pod względem gramatycznym i fleksyjnym
- umożliwienie częstego kontaktu ze sztuką teatralną, przygotowanie do odbioru dzieła literackiego, plastycznego i muzycznego
- rozwijanie kreatywności
- wzmacnianie poczucia własnej wartości, wiary w swoje możliwości
- zintegrowanie zespołu, stworzenie atmosfery akceptacji i zaufania
- wyrabianie nawyków do świadomego uczestnictwa w kulturze
- kształtowanie wrażliwości na kulturę i historię Polski
- poznanie dziejów naszej Ojczyzny
Cele szczegółowe:
UCZEŃ:
- rozumie pojęcia i terminy związane z teatrem, muzeami, kinem
- poprawnie posługuje się językiem literackim
- aktywnie uczestniczy w spektaklach i widowiskach teatralnych
- inscenizuje utwory literackie
- rozwijane pozytywnych cech charakteru, takich jak, np. tolerancja, życzliwość, otwartość, szacunek, odpowiedzialność, pomysłowość
- rozwija umiejętności miękkie
- poznanie miejsc historycznych związanych z historią i dziedzictwem narodowym
- poznanie miejsc o szczególnym znaczeniu historycznym dla naszego państwa
- FORMY PRACY
- praca indywidualna,
- praca grupowa,
- praca zespołowa
- METODY PRACY
- wycieczki,
- zajęcia warsztatowe,
- lekcje muzealne,
- działania praktycznego,
- doświadczeń i eksperymentowania,
- pokazu i obserwacji,
- ekspresyjna
VI.TEMATYKA ZAJĘĆ
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego.
Lp. |
Działania |
Termin realizacji |
Odpowiedzialni |
1. |
Udział w 8.edycji ogólnopolskiej akcji: Narodowe Czytanie |
9-20 września 2019 |
M.Mikulec J.Górnik |
2. |
Przygotowanie akademii z okazji Święta Niepodległości |
Listopad 2019 |
I.Kiraga, M.Jakubowska K.Piechota,M.Kiech A.Kowalczyk |
3. |
Przygotowanie Dnia Języka Polskiego |
Luty 2020 |
Nauczyciele poloniści |
4. |
Obchody Dnia Teatru: -przygotowanie przedstawienia dla uczniów klas I - konkurs wiedzy teatralnej |
Marzec /kwiecień 2020 |
M.Piechota, I.Kiraga M.Jakubowska |
5. |
Uroczysta akademia z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja |
Kwiecień 2020 |
J. Górnik, M. Mikulec, A.Kowalczyk |
6. |
Wyjazdy do teatru w Warszawie |
Wg harmonogramu imprez |
K. Piechota, I.Kiraga, M. Jakubowska |
7. |
Wyjazd uczniów klas VII do Teatru W Radomiu na spektakl „Dziady” i „Balladyna”. |
Październik 2019 |
I.Kiraga, M. Jakubowska M. Kiech |
8. |
Udział uczniów klas VI-VIII w lekcjach muzealnych i wyjazdach do: Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Katyńskiego, Muzeum Historii Żydów Polin, Muzeum Warszawy, Muzeum Narodowego, Sejmu i Senatu. |
I i II semestr roku szkolnego 2019/2020 |
M.Kiech, I.Kiraga, M.Jakubowska, K. Piechota |
9. |
Kontynuacja i udział uczniów kl.V i VI w Akademia Filmowa. Wyjazdy kina Helios w Radomiu |
rok szkolny 2019/2020 |
A.Komisarczuk, B.Witkowska, E.Pawlak, K.Piechota |
10. |
Wycieczka do Warszawy –‘Śladami Marszałka Józefa Piłsudskiego”. Wyjazd uczniów kl.VII do kina Helios w Radomiu na film „Piłsudski” . |
Wrzesień/ październik 2019 |
M.Kiech, I.Kiraga, M.Jakubowska |
VII. EWALUACJA
W celu uzyskania informacji zwrotnej autorzy innowacji przeprowadzą ankietę ewaluacyjną, rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami, rozmowy z rodzicami
Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów pozwoli oceni stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji.
Wszystkie wnioski i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu i udostępnione dyrektorowi szkoły.
VIII. SPODZIEWANE EFEKTY:
- świadomy odbiór tekstów kultury
- zdobywanie nowych doświadczeń
- przezwyciężanie nieśmiałości
- budowanie poczucia własnej wartości
- rozbudzanie wrażliwości na piękno sztuki i kultury
- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie
- Przezwyciężanie lęku przed wystąpieniem publicznym
- Rozwijanie zainteresowań historycznych i poszerzanie wiedzy o historii Polski
- Prezentowanie efektów pracy na forum klas, szkoły, na wystawach dla rodziców