Świat Jutra należy do nas!
Innowacja pedagogiczna: „Świat Jutra, należy do nas!”
„Aby zostać torreadorem, musisz najpierw nauczyć się grać rolę byka”
Przysłowie hiszpańskie
Innowacja „Świat Jutra należy do nas!” jest odpowiedzią na prognozy dotyczące tzw. „pracownika jutra”. Prognozuje się, że w 2030 roku nasi uczniowie odnajdą się zawodowo w zawodach, które dziś jeszcze nie istnieją. Zmianie ulegają nie tylko warunki i sposób pracy, ale również oczekiwania młodych ludzi względem pracy. Wymiarem, który ma mierzyć pracę będzie efektywność, nie zaś miejsce i czas pracy. Należy zwrócić uwagę na to, że nasze dzieci będą pracowały razem z maszynami, robotami, czyli sztuczną inteligencją. Jest to świat, którego nie da się już zignorować.
Uczniowie potrzebują rozwijać umiejętności miękkie, a także używać nowych technologii w sposób prawidłowy, a nie uzależnieniowy. Uczniowie poszerzą horyzonty w zakresie wykorzystania nowych technologii, jako narzędzia do budowania przyszłej zawodowej ścieżki kariery. Dzięki tej innowacji będą mieli szansę na przewidywanie i odnajdywanie się w świecie jutra, do czego niezbędna jest wiedza o samym sobie, wewnątrzsterowność, właściwa i adekwatna samoocena, umiejętność pracy w zespole, asertywność (szereg umiejętności miękkich). Ponieważ świat jutra czyni z człowieka obywatela świata będą mogli uczyć się kreatywnie języka obcego (niemieckiego).
Na podstawie obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole zauważyliśmy, że uczniom najbardziej brakuje zdobywania nowych, praktycznych umiejętności, pobudzających ciekawość poznawczą, ale także kreatywność. Ta innowacja ma uruchamiać takie zasoby uczniów, które przysłużą się budowaniu właściwej i adekwatnej samooceny, ale także pogłębianiu chęci zdobywania wyższych szczytów i tym samym pokonywania siebie.
Całoroczny plan warsztatów umiejętności miękkich na rok szkolny 2019/2020
Miesiąc |
Liczba godzin |
Klasy |
Zagadnienia |
Rodzaj zajęć
|
Wrzesień
|
14 x45 min (po 1 wejście do każdej klasy 90 min.) |
WSZYSTKIE VI Rajd- VI-VIII |
INTEGRACJA |
Warsztaty: -poznajemy siebie nawzajem -poznajemy nowe miejsce -uczymy się swoich zasobów -akceptujemy swoje deficyty Koniec września/ początek października: Rajd integracyjny |
Październik
|
14 x45 min (po 1 wejście do każdej klasy 90 min.) |
Klasy VI-VIII |
WSPÓŁPRACA |
Warsztaty: -po co nam tolerancja? -odpowiedzialność za słowa (co to jest plotkowanie?) -zjawisko przemocy |
Listopad
|
14 x45 min (po 1 wejście do każdej klasy 90 min.) |
Klasy VI-VIII |
TRENING ZASTĘPOWANIA AGRESJI |
Warsztaty: -emocje -przemoc rówieśnicza -strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnych -używki |
Grudzień
|
14 x45 min (po 1 wejście do każdej klasy 90 min.) |
Klasy VI-VIII |
KRAINA EMOCJI |
Warsztaty: -co to są emocje? -do czego służą emocje? -termometr emocji |
Styczeń
|
14 x45 min (po 1 wejście do każdej klasy 90 min.) |
Klasy VI-VIII |
KOMUNIKACJA |
Warsztaty: -elementy komunikacji -komunikat „ja” (scenki psychodrama) -dystraktory -asertywność |
Luty
|
14 x45 min (po 1 wejście do każdej klasy 90 min.) |
Klasy VI-VIII |
ASERTYWNOŚĆ |
Warsztaty: -co to jest i do czego służy? -ćwiczymy trzy postawy (psychodrama) -trening umiejętności społecznych |
Marzec
|
14 x45 min (po 1 wejście do każdej klasy 90 min.) |
Klasy VI-VIII |
SIŁA GRUPY |
Warsztaty: -używki -trening kompetencji społecznych -jak mówić asertywnie „nie” -co to jest odwaga cywilna? |
Kwiecień
|
14 x45 min (po 1 wejście do każdej klasy 90 min.) |
Klasy VI-VIII |
EMPATIA |
Warsztaty: -co to jest empatia? -zjawisko izolowania -trening umiejętności społecznych -scenki relacji społecznych |
Maj
|
14 x45 min (po 1 wejście do każdej klasy 90 min.) |
Klasy VI-VIII |
INTERNET- CYBERZAGROŻENIA |
Warsztaty: -zjawisko cyberprzemocy, cyberzagrożeń -organizacja DYF -transmisja DYF -gry edukacyjne (nie- przegraj!) |
Czerwiec
|
14 x45 min (po 1 wejście do każdej klasy 90 min.) |
Klasy VI-VIII |
STRES |
Warsztaty: -depresja- zjawisko -samookaleczenia -negatywne skutki zażywania środków psychoaktywnych |
Okoliczności do zorganizowania w szkole: Filmik dotyczący zagadnienia „Przemocy”
-02.10- Międzynarodowy Dzień bez Przemocy-
kampania informacyjna-plakaty
-10.10- Światowy Dzień Zdrowia-
kampania informacyjna-plakaty
-24.10-Światowy Dzień walki z Otyłością-
kampania informacyjna-plakaty
-20.11-Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka-
kampania informacyjna-plakaty
-01.12- Światowy Dzień AIDS-
kampania informacyjna-plakaty
-03.12- Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych-
kampania informacyjna-plakaty
-02.02- Dzień Pozytywnego Myślenia- Filmik dotyczący zagadnienia „Depresji”
kampania informacyjna-plakaty
-23.02- Ogólnopolski Dzień do Walki z Depresją-
kampania informacyjna-plakaty
-01.03- Dzień Wiedzy o Samookaleczeniach-
kampania informacyjna-plakaty
-18.03- Europejski Dzień Mózgu-
kampania informacyjna-plakaty
-20.03-Międzynarodowy Dzień Szczęścia-
kampania informacyjna-plakaty
-02.04-Światowy Dzień Świadomości Autyzmu- Filmik dotyczący zagadnienia „Uzależnienia”
kampania informacyjna-plakaty
-15.04- Światowy Dzień Trzeźwości-
kampania informacyjna-plakaty
-15.05- Międzynarodowy Dzień Rodzin-
kampania informacyjna-plakaty
-31.05- Światowy Dzień bez Tytoniu-
kampania informacyjna-plakaty