Czytam z klasą lekturki spod chmurki
Innowacja pedagogiczna
„CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”
międzynarodowy projekt edukacyjny
wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III
edycja III
Imię i nazwisko autora projektu
Honorata Szanecka
Nauczyciel prowadzący innowację
Izabela Aderek
Innowacja przeprowadzona zostanie na następujących zasadach:
Rodzaj innowacji: programowo - metodyczna
Program innowacyjny przeprowadzony zostanie w klasie II c .
W innowacji wezmą udział wszyscy uczniowie tej klasy.
Innowacja pedagogiczna realizowana będzie od 11 października 2021r. do 31 maja 2022r.
Materiały do prowadzenia zajęć pochodzić będą z zasobów własnych szkoły.
Innowacja opiera się na niestandardowym sposobie pracy z lekturą. Poprzez atrakcyjne zadania projektowe uczniowie włączą się w wiele innowacyjnych działań z tekstem. Trzecia edycja projektu polega na skorelowaniu czytania określonej lektury ze zgłębianiem wiedzy na temat cech i kompetencji zawodowych bohaterów w niej występujących. Ponadto projekt ma na celu wspieranie młodych ludzi w myśleniu o swojej karierze, jak o czymś, co się dynamicznie zmienia, jak o nie mającym końca procesie uczenia się i odkrywania siebie.
- Opis zasadności wprowadzenia innowacji
Coraz bardziej wydaje się, że czasy papierowych książek idą w zapomnienie. Młodzi ludzie niechętnie po nie sięgają, a wiodącą skarbnicą różnorakich tekstów stał się Internet. Okres pandemii zdecydowanie pogłębił problem zbyt długiego spędzania czasu przed ekranem monitora, co z pewnością przełoży się w przyszłości na wiele wad postawy oraz wzroku.
Aby zminimalizować problem i zainspirować dzieci do czytania, od 11 października 2021 r. wprowadzam do swojej klasy projekt edukacyjny autorstwa Honoraty Szaneckiej, upowszechniający czytelnictwo wśród uczniów klas I-III, którego założeniem jest zachęcenie dzieci do czytania książek poprzez aktywną działalność edukacyjną oraz zgłębianie wiedzy na temat zawodów wykonywanych przez bohaterów.
- Cele innowacji
Cele ogólne:
- rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
- rozwijanie aktywności czytelniczej,
- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
- zgłębianie wiedzy na temat cech i kompetencji osób wykonujących różne zawody,
- wspieranie młodych ludzi w myśleniu o swojej karierze, jak o czymś, co się dynamicznie zmienia, jak o nie mającym końca procesie uczenia się i odkrywania siebie, integracja zespołu klasowego,
- integracja zespołu klasowego,
- współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych.
- Zasady innowacji
Innowacja pedagogiczna odbywać się będzie od 11 października 2021r. do 31 maja 2022r. podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej.
Nauczyciel realizujący projekt opierać się będzie na umiejętnościach i doświadczeniach własnych oraz na sugestiach i pomysłach innych osób biorących udział w projekcie, poprzez wymianę wspólnych doświadczeń na grupie projektowej. Realizowane zadania będą zgodne z zaleceniami ujętymi w PRZEWODNIKU PO PROJEKCIE załączonym do Regulaminu.
Zajęcia odbywać się będą na terenie szkoły lub poza nią, po uprzednim poinformowaniu dyrektora szkoły. Podczas zajęć wykorzystane zostaną pomoce dydaktyczne posiadane przez szkołę oraz przez każdego ucznia.
Projekt składać się będzie z trzech MODUŁÓW:
I MODUŁ od 11.10.2021r. do 31.12.2021r.
PODRÓŻE MAŁE I DUŻE
II MODUŁ od 01.01.2021r. do 31.03.2022r.
NAUKOWY ZAWRÓT GLOWY
III MODUŁ od 01.04.2022r. do 31.05.2022r.
NA RATUNEK
- Ewaluacja programu
Narzędzia ewaluacyjne:
- Karta samooceny ucznia po każdym module i na zakończenie (umieszczona w Lekturniku),
- ankieta dla rodziców po zakończonym projekcie (przygotowana przez nauczyciela).
Szczegółowa analiza wyników ankiety oraz kart samooceny uczniów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu końcowym oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.
Izabela Aderek