Angielski jest fun-tastyczny
Imię i nazwisko autora projektu:
Angelika Fronia
Nauczyciel prowadzący innowację
Izabela Aderek
Przedmiot, na którym będzie wprowadzona innowacja: język angielski w klasie II
Rodzaj innowacji: programowo - metodyczna
Program innowacyjny przeprowadzony zostanie w klasie II D .
W innowacji wezmą udział wszyscy uczniowie tej klasy.
Innowacja pedagogiczna realizowana będzie od 26 września 2023r. do 31 maja 2024r.
OPIS INNOWACJI:
- Wstęp
Podstawową formą nauki wśród młodszych dzieci jest zabawa. Najlepiej gdy są to zabawy muzyczno – ruchowe. Z moich obserwacji wynika, że są one najlepszą formą przyswajania nowych słów, wyrażeń. Nic więc dziwnego, że najlepszym sposobem na codzienną dawkę języka angielskiego będzie słuchanie piosenek po angielsku.
Piosenki pełnią ważną rolę w edukacji dwujęzycznej. Kluczowe jest to, aby były one odpowiednio skomponowane. Dzięki prostemu tekstowi i melodii, przedszkolaki łatwo zapamiętują nowe słowa, wykształcą też odpowiednie nawyki wymowy. Najlepsze są wszelkiego rodzaju piosenki pokazywanki. Rozróżniamy wśród nich piosenki na powitanie i pożegnanie, na rozgrzewkę, a także na wprowadzenie zajęć. Nawet nauczyciel, który nie zna języka, po kilkukrotnym wysłuchaniu danego utworu, bez problemu będzie w stanie zaprezentować ją gestem, ruchem, co chętnie powtórzą dzieci.
- Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest do wszystkich dzieci uczęszczających do klas I-III, którzy mają język angielski 2 razy w tygodniu.
- Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- wykorzystanie materiałów autentycznych
- wdrożenie pracy metodą projektu, pracy grupowej, metod aktywizujących
III. Cele innowacji
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego “Angielski jest fun-tastyczny!” jest pokazanie dzieciom jak ważna w naszych czasach jest znajomość języka angielskiego, rozbudzenie zainteresowania krajami anglojęzycznymi oraz zapoznanie dzieci i nauczycieli z ideą dwujęzycznego nauczania.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- zwiększenie motywacji do nauki języka angielskiego,
- uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka,
- rozwijanie zainteresowania krajami anglojęzycznymi,
- rozwijanie wiary we własne możliwości językowe,
- wdrażanie do samodzielności w procesie uczenia się języka obcego,
- rozwijanie umiejętności językowych ze szczególnym naciskiem na umiejętność rozumienia ze słuchu,
- rozwijanie inteligencji muzycznej przy jednoczesnym poznawaniu i zapamiętywaniu materiału leksykalnego,
- zapoznanie z wybranymi książkami w języku angielskim,
- rozwijanie poczucia estetyki, wyobraźni twórczej i kreatywnego myślenia,
- tworzenie otoczenia przyjaznego nauce języka,
- wyrabianie właściwego stosunku do osób, mieszkających w innych krajach,
- rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli,
- poszerzenie zasobu słownictwa,
- zdobycie wiedzy na temat kultury, geografii i historii krajów anglojęzycznych,
- rozwijanie ciekawości i tolerancji wobec innych nacji, kultur, i zwyczajów,
- wdrażanie do pracy z materiałami autentycznymi: fragmentami literatury, piosenkami, filmami,
- budzenie i rozwijanie ciekawości poznawczej uczniów poprzez stworzenie im różnorodnych możliwości obcowania z językiem angielskim,
- zachęcanie do przełamywania barier językowych w prezentowaniu swoich umiejętności lingwistycznych przed społecznością w trakcie uroczystości przedszkolnych,
- uświadamianie korzyści płynących z uczenia się języków obcych oraz podkreślenie ich roli i znaczenia w naszym życiu.
- Metody pracy nauczyciela
Nauczyciel będzie stosował następujące metody pracy:
- metoda komunikacyjna
- metoda audiolingwalna
- metoda pokazowa
- nauka przez piosenki
- techniki dramowe(dialogi, mini inscenizacje)
- techniki multimedialne(Internet, programy komputerowe, DVD, prezentacje)
- praca z materiałami autentycznymi( mapy,)
Formy pracy:
- praca zbiorowa
- praca w parach i grupach
- praca indywidualna (kierowana przez nauczyciela lub samodzielna)
Środki dydaktyczne:
Dzieci będą korzystać z rozmaitych materiałów i środków dydaktycznych:
- płyty CD
- filmy DVD lub dostępne w Internecie
- materiały internetowe
- mapy, ilustracje, plansze, plakaty itp.
- karty obrazkowe
- materiały przygotowane przez nauczyciela
- książki po angielsku
- Korzyści wdrożenia innowacji
Dzięki innowacji dzieci:
- Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż będą mieli możliwość kontaktu z materiałami autentycznymi.
- Wykorzystują możliwości jakie dają zasoby Internetu.
- Mają możliwość poznania książek anglojęzycznych
- Uczą się współpracować ze sobą i odnajdować się w sytuacjach językowych.
Dzięki innowacji nauczyciel:
- Wykorzystuje materiały autentyczne - mapy, a także materiały znalezione w Internecie.
- Jest twórczy, kreatywny i otwarty na nowości.
- Ewaluacja
W trakcie realizacji innowacji „Angielski jest fun-tastyczny!” prowadzona będzie stosowna dokumentacja, na podstawie której będzie można przeprowadzić ewaluację działań.
W ciągu roku nauczyciel prowadzący innowację będzie podejmował następujące działania:
- prowadził obserwację w celu sprawdzenia postępów dzieci w nauce,
- na bieżąco przekazywał informacje rodzicom na temat umiejętności językowych uczniów w formie ustnej lub pisemnej,
- tworzył ciekawe pomoce dydaktyczne, wspierające pracę podczas zajęć,
- prowadził lekcje koleżeńskie dla innych nauczycieli.
W czerwcu 2024 roku nastąpi ewaluacja końcowa. Ewaluacja końcowa będzie stanowiła informację zwrotną dla nauczyciela prowadzącego innowację na temat jej celowości oraz tego czy zasadne będzie prowadzenie tego typu działań w przyszłości. Wyniki ewaluacji końcowej zostaną opracowane oraz zaprezentowane rodzicom dzieci oraz radzie pedagogicznej.
Ewaluacji podlegać będą:
- stopień realizacji działań zaplanowanych w ramach innowacji,
- skuteczność metod i form pracy w zdobywaniu wiedzy przez dzieci i kształtowaniu ich umiejętności oraz postaw,
- stopień atrakcyjności i użyteczności zajęć dla dzieci,
- atrakcyjność i użyteczność zajęć – według rodziców.
Narzędzia wykorzystane do ewaluacji:
- rozmowy z dziećmi,
- obserwacja pracy i zaangażowania uczestników innowacji,
- analiza efektów pracy dzieci,
VII. Spodziewane efekty
Dla ucznia:
- podniesienie motywacji do nauki języka angielskiego,
- rozwój pasji i zainteresowań językowych dzieci,
- wzbogacenie czynnego i biernego zasobu słownictwa,
- rozwój umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
- wzrost zainteresowania kulturą i tradycjami krajów anglojęzycznych,
- rozwój umiejętności współpracy w grupie
Dla szkoły:
- wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola poprzez uatrakcyjnienie zajęć,
- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców jako placówki, która dba o rozwój językowy dzieci.
Dla nauczyciela:
- poczucie satysfakcji ze współpracy z dziećmi,
- zdobycie nowego doświadczenia,
- doskonalenie swojego warsztatu pracy
Izabela Aderek